۵ اشتباه در استفاده از ابزار کار با چوب

شرکت ماهون چوب قم

در این مقاله قصد داریم ۵ اشتباه رایج در پروژه‌های نجاری را به شما معرفی کنیم. با خودداری از این اشتباهات به‌آسانی می‌توانید کار با چوب را لذت‌بخش‌ کنید و کارهای نجاری خانگی را خودتان انجام دهید.

کار با چوب و نجاری از قدیمی‌ترین شغل‌های بشریت است و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌رود. ابزار نجاری که هر روزه تولید می‌شوند، روش‌های نوینی در صنعت کار با چوب را ارائه می‌کنند. به همین دلیل، همواره اشتباهاتی به وجود می‌آیند که باید از آنها جلوگیری کرد.

در این متن به برخی از رایج‌ترین اشتباهات در پروژه‌های نجاری و روش‌های جلوگیری از آن اشاره می‌کنیم. با فروشگاه اینترنتی ابزار بلوط همراه شوید.

اشتباهات رایج در کار با چوب

۱. تیغ اشتباه

بعضی افراد هستند که یک تیغ ثابت را در اره گرد بر خود نصب کرده و برای همه‌ی کارها از همان تیغ استفاده می‌کنند. این تیغ احتمالا از نوع ۱۸ یا ۲۴ دندانه است که همراه با دستگاه اصلی خریداری کرده‌اند. نکته‌ اینجاست که این تیغ ثابت احتمالا کند شده است. نکته‌ی دیگر اینکه تیغه‌های ۱۸ یا ۲۴ دندانه معمولا به منظور بریدن الوارهای بزرگ برای ساختن یا بازسازی خانه‌ها طراحی شده‌اند.

شما قبل از هر چیز به یک تیغ تیز نیاز دارید. علاوه بر این، باید تیغی را انتخاب کنید که مناسب با نوع چوب و مواد باشد. دندانه‌ی تیغ‌های با کیفیت ۴۰ دندانه به‌گونه‌ای طراحی شده که برش‌های تمیز و دقیق‌تری را ایجاد می‌کند.

اگر به برش‌های دقیق‌تری نیاز دارید، تیغ‌های ۶۰ و ۱۴۰ دندانه (بریدن تخته‌های چند لایه) را پیشنهاد می‌کنیم.

۲. زاویه‌ی اشتباه

بریدن تخته‌های چند لایه به مهارت خاصی نیاز دارد. حتی اگر اقدامات احتیاطی مثل تیغ مناسب و علامت‌گذاری ناحیه‌ی برش را در نظر گرفته باشید، این احتمال وجود دارد که تخته‌ها از هم جدا شوند و برش زدن را مشکل کنند.

هنگامی که با اره گرد بر کار می‌کنید، همیشه در جهتی قرار بگیرید که تمامی لایه‌های چوب از پایین به بالا قابل مشاهده باشند. در این صورت به خوبی می‌توانید برش‌های تیغ اره را مشاهده کنید که از یک طرف وارد شده و از پنل پشتی تخته‌ی آخر خارج می‌شود. در نظر داشته باشید که جدا شدن لایه‌های چوب از تخته‌های پایینی شروع می‌شود.

کار کردن با اره میزی دقیقا برعکس است؛ یعنی تخته باید از پایین به بالا برش بخورد.

۳. اتصالات اشتباه

استفاده از میخ‌های فولادی صاف و پیچ‌ها در لایه‌ی بیرونی کار به ایجاد خوردگی، لکه‌های زنگ زدگی و جدا شدن لایه‌های چوب منجر می‌شود. هنگام کار با چوب در محیط‌ها و نماهای بیرونی از اتصالات، میخ‌ها و پیچ‌های گالوانیزه یا ضد زنگ استفاده کنید.

۴. چسب اشتباه

چسب چوب از لحاظ مقاومت به آب در سه نوع اساسی دسته‌بندی می‌شود: چسب استاندارد، مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب.

هنگام کار با چوب در محیط‌های داخلی از چسب استاندارد استفاده کنید. برای محیط‌های داخلی که در تماس با رطوبت هستند یا فضاهای بیرونی که سقف دارند باید از چسب‌های مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید. اما چسب‌های ضد‌آب در مواقعی استفاده می‌شوند که چوب کاملا در محیط بیرون از خانه و در تماس با آب‌وهوای بیرونی باشد.

۵. مسیر اشتباه

 

اورفرز نجاری ابزاری است که مته‌ی آن در زاویه‌ی ۳۶۰ درجه می‌چرخد؛ به همین دلیل بسیاری افراد تصور می‌کنند که چرخاندن آن در جهت‌های مختلف قطعه‌ی کار اهمیتی ندارد.

اورفرز از ابزارهایی است که می‌توانید آن را روی قطعه‌ی کار چوبی حرکت دهید و شکل دلخواه را روی آن ایجاد کنید؛ اما گاهی اوقات، چرخش اشتباه ابزار باعث می‌شود که برش روی قسمت اشتباهی از چوب ایجاد شود.

برای ابزار زدن در لبه‌ی بیرونی چوب باید اورفرز را در خلاف جهت عقربه‌‌های ساعت حرکت دهید؛ این در حالیست که برای برش در سطح کار یا لبه‌های داخلی، حرکت دستگاه باید در جهت عقربه‌های ساعت باشد.

قانون انگشت شصت در این رابطه به شما کمک می‌کند. انگشت شصت دست راست خود را عمود بر لبه‌ی کار قرار دهید؛ در این صورت، انگشت اشاره‌ی همان دست به شما نشان می‌دهد که اورفرز را در کدام جهت حرکت دهید.

آشنایی با عملکرد دقیق ابزارها و روش‌های جلوگیری از اشتباهات، کار با چوب و نجاری را بسیار آسان و لذت‌بخش می‌کند؛ علاوه بر اینکه نیازی به استادکارهای حرفه‌‌ای ندارید و می‌توانید بسیاری از پروژه‌های خانگی را خودتان انجام دهید. برای آگاهی بیشتر درباره‌ی ابزارها توصیه می‌کنیم به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

منبع : PopularMechanics

منبع نوشته: https://abzarbaloot.com/blog/5-biggest-woodworking-mistakes/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم