تولید سوپر ام دی اف از ضایعات کشاورزی و صنعتی

شرکت ماهون چوب قم

برای نخستین بار در ایران و جهان محققان ایرانی سوپر ام دی افی را دو و نیم برابر قوی تر از بتن و ۲۰ برابر قوی تر از ام دی اف معمولی با استفاده از ضایعات کشاورزی و صنعتی طراحی و ساختند.
ام دی اف از فرآورده های چوبی محسوب می شود و نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می شود. از این محصول در دیوار کوب ها، پوشش های سقف، پشت صندلی، رویه در، کابینت سازی، کف پوش و انواع وسایل مورد نیاز صنعت ساختمان استفاده می شود.
سوپر ام دی اف، نام تولید داخلی محصولی است که توسط گروهی از اساتید دانشگاه امیر کبیر و دانشجویان رشته مکانیک این دانشگاه با استفاده از ضایعات کشاورزی مانند کاه و ضایعات صنعتی مانند الیاف داخل لاستیک های ماشین ساخته شده است.
محمدعلی کوچک زاده یکی از محققان این گروه در خصوص طراحی و ساخت این محصول فناورانه گفت: این محصول یک ماده فوق العاده منسجم و قوی است به طوری که نسبت به ام دی اف معمولی قوی تر و حتی دو و نیم برابر از بتن قوی تر است.
وی گفت: ام دی اف محصولی است که در خمیدگی فوق العاده قوی است، بنابراین این محصول طوری طراحی و ساخته شده که ۲۰ برابر از ام دی اف معمولی در پذیرش خم قوی تر است. وی با اشاره به اینکه این محصول کاملا بومی است و هیچ نمونه خارجی از آن وجود ندارد افزود: نمونه مشابه زیاد داریم اما نمونه محصول ما نیست، نمونه های مشابه، پلیمری و از پلاستیک ساخته شده است.
کوچک زاده بیان کرد: در حال حاضر نمونه های ساخته شده از مخلوط پت، پی وی سی و چوب است و محصول به دست آمده با برخورد دمای معمولی از بین می رود، ماده ای فوق العاده ضعیف است و ارزش صنعتی ندارد و از آن استقبال نشده، در حالی که سوپر ام دی اف محصول فناورانه ما در برابر حرارت حساس نیست و نسبت به دما فوق العاده قوی است و آنتی باکتریال نیز می باشد.
وی ادامه داد: ام دی اف یک ماده فوق العاده پر مصرف است و در همه جا به غیر از مواردی که در معرض رطوبت است استفاده می شود، زیرا ام دی اف ۱۵۰ درصد یعنی سه برابر وزن خود جذب آب داشته و آب می گیرد اما جذب این محصول تقریبا صفر است.
این محقق افزود: مزیت این محصول این است که در جاهایی که نمی شود از ام دی اف معمولی استفاده کرد مثل کف و نمای بیرون ساختمان و حتی جاهایی که استحکام زیاد لازم دارد و ام دی اف معمولی نمی تواند جوابگو باشد می توان از این محصول استفاده کرد، یک ماده فوق العاده قوی، ارزان قیمت و تولید داخل است.
کوچک زاده یاداور شد: ایده اولیه این محصول تا رسیدن به مرحله آزمایش تولید چهار سال طول کشیده است. وی گفت: به دلیل تخصص در رشته مکانیک بیشتر بر روی کامپوزیت ها و استحکام های این محصول، کار شده و نتیجه آن، به دست آمدن این ماده فوق العاده قوی است، از صفر تا صد این محصول از طراحی تا ساخت و حتی مواد اولیه توسط محققان داخلی انجام شده است.
وی با اشاره به وارد کردن چوب از کشور اتریش توسط کارخانجات ام دی اف در کشور برای تولید ام دی اف و نئوپان اظهار کرد: متاسفانه ما در کشور از منابع چوب زیادی برخوردار نیستیم؛ بنابراین برای ساخت ام دی اف در کشور، چوب از دیگر کشورهای جهان وارد می شود.
کوچک زاده بیان کرد: حسن کار و محصول ما این است که در این محصول، چوب حذف شده و از ضایعات کشاورزی و صنعتی استفاده شده است، و می توانیم با استفاده از این محصول از واردات چوب در این صنعت بی نیاز باشیم.
این محصول در نخستین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت های معاونت علمی و فناوری در دانشگاه ها که در دانشگاه امیر کبیر از ۱۰ تا ۱۲ آذر ماه برگزار شد در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم