خیز بلند برای قطع وابستگی به چوب جنگل در مهم ترین شرکت کاغذسازی کشور

شرکت ماهون چوب قم

ساری-ایرنا- مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از قرار گرفتن این شرکت در آستانه قطع وابستگی به چوب جنگلی خبر داد و گفت که این شرکت هم اکنون تنها کم تر از نیم متر مکعب از هر هکتار جنگل زیر پوشش چوب برداشت می کند.
خیز بلند برای قطع وابستگی به چوب جنگل در مهم ترین شرکت کاغذسازی کشور
به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‘ ابوالفضل روغنی ‘ شامگاه ۲۴دی ماه در جریان بازدید مدیر عامل بانک ملی ایران از این کارخانه اظهار داشت : شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به صورت قانونی حق دارد از هر هکتار از گستره جنگلی زیر پوشش سالانه سه متر مکعب چوب برداشت کند.

وی وسعت جنگل های زیر پوشش شرکت را ۱۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود : به رغم کاهش برداشت چوب از جنگل ، شرکت همچنان به تعهداتش برای اجرای طرح های جنگلداری و حفظ و مراقبت از گسترده جنگلی زیر پوشش عمل می کند.

روغنی به صفر رساندن برداشت چوب از جنگل را مصوبه دولت معرفی و تاکید کرد که شرکت چوب و کاغذ مازندران تمام تلاشش را برای تحقق این مصوبه در آینده نزدیک به کار گرفته است.

وی در عین حال از واردات بی رویه کاغذ و کمبود نقدینگی برای ادامه طرح های توسعه ای به عنوان مشکلات مهم شرکت یاد کرد و اظهار داشت :

در حالی که مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید دارند و شرایط تحریم نیز فعالیت و رقابت را برای واحد های تولیدی بسیار سخت کرده است، سهم این کارخانه از مصرف ۵۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش کشور در سال ناچیز و اندک است.

روغنی اجرای طرح های توسعه ای شرکت را برای قطع وابستگی به چوب جنگلی و حفاظت از محیط زیست مهم ارزیابی کرد و گفت : در شرایطی که تحریم وجود دارد و برداشت چوب از جنگل نیز ممنوع شد ، به حمایت تسهیلاتی دولت برای اجرای طرح های توسعه ای نیاز داریم.

وی نیاز به نقدینگی شرکت را ۸۷ میلیون یورو به صورت ارزی و یکصد میلیارد تومان درقالب تسهیلات ریالی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از طرح های توسعه ای این شرکت را تولید خمیر از کارتن های باطله معرفی کرد و گفت که هم اکنون اجرای آن با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه این طرح با وارد شدن تجهیزات مرحله دوم تا پایان خرداد سال آینده راه اندازی خواهد شد، بیان داشت : طرح تولید خمیر کاغذ از کارتن های باطله یک طرح زیست محیطی محسوب می شود و در واقع شرکت با بازیافت مواد باطله سلولزی در جهت استفاده بهینه از منابع ملی گام بر می دارد.

او کاهش هزینه تمام شده محصولات و کاهش مصرف چوب تا ۱۲۰ هزار تن در سال را هم از دیگر مزیت های این طرح برشمرد.

روغنی به پایین بودن سرانه مصرف کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت : امروز سرانه مصرف کاغذ در آمریکا ۳۰۰ کیلوگرم ، اروپا ۶۰ و در ایران کمتر از ۲۰ کیلوگرم است.

وی با اظهار این که کاغذ یک کالای فرهنگی است، به پیشینه فرهنگی ایران اشاره کرد و افزود : میزان مصرف کاغذ در کشور ما با وجود پیشینه فرهنگی طولانی آن در حال حاضر سالانه دو میلیون تن است و از این لحاظ با اروپا فاصله زیادی داریم.

روغنی کاغذ مورد نیاز کشور را سالانه دو میلیون تن اعلام کرد و گفت : یک میلیون تن از این میزان از خارج وارد و یک میلیون تن هم در داخل تولید می شود.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران سالانه بیش از ۱۸۵هزار تن انواع کاغذ تحریر و روزنامه تولید می کند.

بیش از دو هزار نفر در این شرکت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم