دو تکنیک رنگ کردن مبلمان در خانه به روش پتینه کاری

شرکت ماهون چوب قم

دو تکنیک رنگ کردن مبلمان در خانه به روش پتینه کاری

رنگ کردن مبلمان در خانه کار چندان دشواری نیست. کافیست خودتان رنگ طبیعی درست کنید و بعد از کمی تمرین روی چوب، مبلمان را رنگ بزنید. اما کار وقتی سخت می‌شود که بخواهید در کنار رنگ زدن، افکت خاصی هم به وسایل چوبی بدهید. مثلا بخواهید وسایل چوبی را پتینه کاری کنید. اگر دوست دارید برخی از وسایل خانه‌تان را با این روش رنگ کنید، با ساختنی همراه باشید.

رنگ کردن مبلمان با روش پتینه کاری روش‌های مختلفی دارد. ما دو روش را به شما یاد می‌دهیم که برای تازه‎کارها مناسب است و نیاز به مهارت و ابزار خاصی هم ندارد. اگر قصد دارید به کمک این روش‌ها وسایل چوبی با مبلمان را رنگ کنید، حتما این تکنیک‌ها را روی یک تکه چوب امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید نتیجه همان چیزی است که می‌خواهید، سراغ وسایل اصلی بروید.

گام اول: وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن مبلمان

  • رنگ چوب طوسی
  • واکس چوب قهوه‌ای تیره
  • قلم موی ۵ سانتیمتری
  • دستمال
  • اسپری پلی آکریلیک
  • رنگ سفید

گام دوم: وسایل چوبی را رنگ کنید

قبل از هر چیز باید وسیله چوبی مورد نظرتان را با رنگ نیمه براق رنگ بزنید. این اولین مرحله هر دو تکنیک رنگ کردن مبلمان به روش پتینه است. در ضمن حتی اگر وسیله چوبی نو باشد هم باید این رنگ پایه رویش بخورد.

استفاده از رنگ نیمه براق، پاک کردن واکس یا رنگ از روی چوب را ساده‌تر می‎کند (کاری که در مراحل بعد برای ایجاد پتینه انجام خواهیم داد). البته رنگ مات یا صاف را هم می‌توان آنتیک کرد.

همیشه وقتی می‌خواهید وسایل چوبی را پیتینه کاری کنید، از رنگ‌های ارزان استفاده کنید. چون رنگ کامل روی چوب نمی‌ماند و خریدن رنگ گران قیمت فایده‌ای ندارد.

گام سوم: تکنیک پتینه با رنگ

برای اولین تکنیک پتینه از رنگ چوب طوسی استفاده می‌کنیم. رنگ طوسی برای قرار گرفتن روی رنگ سفید انتخاب شده چون ظاهر کهنه را به خوبی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه به خوبی با هر نوع و رنگ دکوری ترکیب می‌شود. البته می‌توانید از هر رنگ دیگری هم برای پتینه استفاده کنید ولی پیشنهاد ما برای شروع رنگ طوسی است.

مهمترین چیز در انتخاب رنگ پتینه کاری برای رنگ کردن مبلمان رعایت تناسب است. ببینید وسیله چوبی در کنار چه وسایلی قرار خواهد گرفت و رنگ پتینه را متناسب با آنها انتخاب کنید.

گام چهارم: تکنیک پتینه با رنگ – چوب را رنگ بزنید

ابتدا رنگ طوسی را با قلم مو به صورت تکه‌های کوچک روی چوب بزنید تا زود خشک نشود. هرچه رنگ زودتر خشک بشود، پاک کردنش سخت‌تر می‌شود. بهتر است در این تکنیک حتما از قلم مو استفاده کنید چون کار با دستمال و فوم سخت می‌شود.

گام پنجم: تکنیک پتینه با رنگ – رنگ را پاک کنید

 

یک دستمال تمیز بردارید و با آن رنگ را از روی چوب پاک کنید. مقداری از رنگ در چوب نفوذ کرده که دقیقا همان چیزیست که ما می‌خواهیم. پاک کردن رنگ از گوشه‌ها، لبه‌ها و درزها سخت است و کامل پاک نمی‌شود که این هم برای رنگ کردن مبلمان به روش پتینه ضروری است.

بهتر است قبل از شروع دو یا سه دستمال اضافی آماده کنید چون دستمال اول زود با رنگ اشباع می‌شود و این کار را سخت می‌کند.

گام ششم: تکنیک پتینه با واکس

تکنیک دوم پتینه کاری با واکس چوب انجام می‌شود اما روش کار همان است. در این تکنیک از واکس چوب قهوه‌ای تیره روی همان رنگ پایه سفید استفاده می‌کنیم.

گام هفتم: تکنیک پتینه با واکس – چوب را واکس بزنید

 

ابتدا واکس چوب را با قلم مو به سطح وسیله چوبی بزنید. واکس چوب خیلی زود خشک می‌شود و به همین خاطر باید به صورت تکه‌های کوچک پیش بروید. اگر واکس روی قلم مو خشک شد، می‌توانید برای پخش کردن واکس روی چوب از انگشتانتان هم کمک بگیرید (اگر دستکش پوشید‌ه باشید).

گام هشتم: تکنیک پتینه با واکس – واکس را پاک کنید

واکس را با دستمال از روی چوب پاک کنید تا به افکت پتینه دلخواهتان برسید.

گام نهم: لایه محافظ را اضافه کنید

وقتی رنگ کردن مبلمان یا وسایل چوبی تمام شد، سه لایه پلی آکریلیک رویی آنها اسپری کنید. بین لایه‌ها هم سنباده ۲۲۰ بکشید تا ظاهر بهتری پیدا کند.

وسایل چوبی پتینه کاری شده آماده‌اند

به همین راحتی می‌توانید وسایل نو یا قدیمی را با این دو تکنیک پتینه کاری کنید. این روش رنگ کردن مبلمان در خانه برای کسانی که طرفدار وسایل آنتیک هستند اما نمی‌خواهند زیاد هزینه کنند، بسیار مناسب است.

منبع نوشته: https://saakhtani.ir/archive/1398/05/105952

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم