راه اندازی نخستین شرکت تعاونی زراعت چوب در فاروج

شرکت ماهون چوب قم

مسئول آموزش وترویج اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی از راه اندازی نخستین شرکت تعاونی زراعت چوب در فاروج خبرداد.

به گزارش اترک نیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی فاروج، مرتضی بهزادی فر،مسئول آموزش وترویج اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار داشت: شهرستان فاروج با سطح زیر کشت ۱۲۰ هکتاری زراعت چوب، بیشترین سهم اجرای این طرح را در استان دارد.

وی افزود: شهرستان فاروج اقلیم مناسبی برای بهره برداری از صنوبر در طرح زراعت چوب دارد ونبود مشکل در مدیریت منابع سطحی با توجه به وابستگی شدید صنوبر به آب باعث افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان شده است.

وی اظهار داشت: بهره برداران این طرح فعالیت ترویجی خوبی در سطح شهرستان داشته اند وزراعتکار نمونه استان هم مربوط به شهرستان فاروج است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار عرضه این محصول به صورت خرده فروشی وتک بازاری است افزود: هدف از تشکیل شرکت تعاونی برای این طرح در شهرستان اقتصادی کردن این فعالیت برای بهره برداران است تا محصول بصورت یک جا فروشی عرضه شود وبازاریابی بهتری هم صورت بگیرد.

بهزادی فر از انجام مقدماتی تشکیل شرکت تعاونی در قالب برگزای کارگاه توجیهی برای بهره برداران خبرداد وگفت: مزایای تشکیل این شرکت برای بهره برداران تشریح شده وکشاورزان شهرستان استقبال خوبی از تشکیل آن داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: نهال مورد نیاز برای این طرح در حال حاضر از ارومیه تامین می شود که اگر شرکت تعاونی تشکیل شود نهالستان هم در شهرستان ایجاد وعلاوه بر تامین نیاز شهرستان و استان، حتی نیاز استان های مجاور هم می تواند از این نهالستان تامین شود.

وی تهیه نهاده ها، کود، برگزاری کلاسهای آموزشی، اشتغالزایی، ودر گام جلوتر تکمیل زنجیره اقتصادی با ایجاد صنایع وابسته وایجاد خط فرآوری این محصول را از مزایای تشکیل این شرکت تعاونی برشمرد وگفت: این شرکت نخستین تشکل تخصصی منابع طبیعی با عنوان زارعت چوب می شود.

بهزادی فر از حمایت بانک توسعه و تعاون استان از تشکیل چنین شرکتی با ارائه تسهیلات با نرخ سود کمتر ودوره تنفس وباز پرداخت بیشتر خبرداد وگفت: دولت از فعالیت های تعاونی ومشارکتی به ویژه در مناطق محروم به شدت حمایت می کند.

وی گفت: با توجه به تعهد معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی برای کمک ۴ تا ۵ برابر سرمایه اعضا در تشکل های با عضویت حداقل ۳۰ درصدی جامعه روستایی، این شرکت تعاونی می تواند گام موثری در توسعه اقتصادی فعالان این عرصه شود.

وی با اشاره به فعال بودن ۲ تا ۳ شرکت تعاونی حوزه منابع طبیعی از ۲۳ شرکت تشکیل شده در سطح استان گفت: تعامل با نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان برای قرار گیری تخصص در کنار دانش بومی وتقویت این دو، انجام شد تا از ظرفیت فارغ التحصیلان این رشته ها که تعداد شان هم کم نیست استفاده وعلاوه برایجاد اشتغال برای این افراد از این ظرفیت مهم هم در راستای توسعه اقتصادی بهره مند شویم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم