ضوابط جدید واردات چوب چهارتراش گردو اعلام شد

شرکت ماهون چوب قم

ضوابط واردات چوب چهارتراش گردو جهت مصارف صنعتی از کشور ایتالیا، با توجه به بررسی­‌های انجام‌شده، منوط به همراه داشتن گواهی بهداشت گیاهی منطبق با شرایط قرنطینه‌­ای اعلامی و ممهور به مهر سازمان و همچنین بازدید و بررسی کارشناسان قرنطینه در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشورزی ایران (ایانا) و به نقل از سازمان حفظ نباتات، از آنجا که واردات چوب چهارتراش گردو جهت مصارف صنعتی از کشور ایتالیا در فهرست کالاهای با ریسک قرنطینه­‌ای متوسط قرار داشته و انجام آن منوط به همراه داشتن گواهی بهداشت گیاهی منطبق با شرایط قرنطینه‌­ای اعلامی و ممهور به مهر سازمان و همچنین بازدید و بررسی کارشناسان قرنطینه در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده است، شرایط جدید واردات این محصول اعلام شد.

شرایط قرنطینه‌ای واردات چوب چهارتراش گردو (Juglans spp. (walnut از ایتالیا
۱- اخذ گواهی بهداشت گیاهی معتبر از وزارت کشاورزی کشور ایتالیا که در قسمت A.D (توضیحات اضافی) آن عاری بودن محموله از آفات و بیماری‌های ذیل مورد تأکید قرار گرفته باشد.
۱٫ Anoplophora chinensis
۲٫ Tetropium castaneum
۳٫ Xylosandrus germanus
۴٫ Geosmithia morbida
۵٫ Phytophthora cinnamomi
۶٫ phytophthora cambivora
بنا بر گزارش ایانا، سازمان حفظ نباتات درج اسامی علمی آفات فوق در گواهی بهداشت گیاهی کالای مذکور را الزامی دانسته و هشدار داده است که در غیر این صورت به‌دلیل نقص مدارک از ترخیص کالا جلوگیری خواهد شد و مسئولیت هرگونه ضرر و زیان را نیز به عهده واردکننده دانسته است.

۲- ضدعفونی چوب در کشور مبداء به یکی از روش‌های زیر و درج مشخصات آن در گواهی بهداشت گیاهی مربوطه:
الف: ضدعفونی محموله با گاز متیل بروماید: با دز ۴۸ گرم بر مترمکعب در دمای بالاتر از ۲۱ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۴ ساعت.

توجه ۱: به ازای هر پنج درجه سانتی‌گراد کاهش دما هشت گرم بر مترمکعب به غلظت گاز افزوده می‌شود.

توجه ۲: ضدعفونی در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد مورد پذیرش نیست.

ب: ضدعفونی چوب‌ها با تیمار حرارتی Heat treatment: با دمای بیش از ۷۰ درجه سانتی‌گراد به‌مدت حداقل چهار ساعت.

توجه: زمان ضدعفونی از وقتی محاسبه می‌شود که دمای مغز چوب‌ها به دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در ضمن ارائه اصل پرینت ترموگراف ممهور به مهر قرنطینه کشور مبداء در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده الزامی است.

ج: ضدعفونی به‌صورت کوره خشک kiln-drying در دماهای بالا تر از ۷۴ درجه سانتی‌گراد مطابق جدول ذیل بر اساس ضخامت چوب‌ها به‌طوری که رطوبت چوب بعد از ضدعفونی کمتر از ۱۴درصد باشد.

مدت زمان (ساعت)
۴
۶
۸
۱۰
۱۴
۱۸
بیشتر از ۱۸
ضخامت (میلی‌متر)
۰ – ۲۵
۲۶ – ۵۰
۵۱ – ۷۵
۷۶ – ۱۰۰
۱۰۱ – ۱۵۰
۱۵۱ – ۲۰۰
بیشتر از ۲۰۰

توجه: بررسی میزان رطوبت چوب‌ها در مرز ورودی الزامی است.

۳- چوب‌ها باید کاملاً عاری از پوست، حشرات زنده و سوراخ‌های لاروی ناشی از تغذیه لاروهای حشرات چوبخوار باشد.
۴- پاساوان محموله به گمرکات داخلی صرفاً بعد از بررسی و تأیید اصل مدارک مورد نیاز درمرز ورودی مجاز خواهد بود.
۵- چنانچه محموله در نتیجه بازرسی آلوده به عوامل خسارت‌زا تشخیص داده شود در صورتی که بتوان به تشخیص مأمور قرنطینه با رعایت ضوابط مربوطه، آلودگی را از بین برد، محموله به هزینه صاحب کالا ضدعفونی می‌شود و در غیر این صورت، محموله عودت یا امحاء خواهد شد. (توضیحاً چنانچه آلودگی قرنطینه‌ای مشاهده شود مطابق ضوابط بین‌المللی کالا عودت یا امحاء می‌شود.
۶- ارائه اصل گواهی بهداشت گیاهی منطبق با شرایط اعلامی و سایر مدارک لازم به کارشناسان قرنطینه گیاهی در هنگام بازدید محموله در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت مترتبه به عهده واردکننده خواهد بود.
۷- در صورتی که محموله از طریق کشور ثالثی صادر می‌شود باید کپی گواهی بهداشت گیاهی کشور مبداء که دارای کلیه شرایط اعلامی بوده و ممهور به مهر قرنطینه کشور صادر کننده مجدد است به همراه اصل گواهی بهداشت گیاهی Re-export به مأموران قرنطینه گیاهی مستقر در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده ارائه شود.

شرایط اعلام شده برطبق مفاد ماده (۱۱) قانون حفظ نباتات و در رابطه با مسائل قرنطینه گیاهی صادر شده و واردکننده موظف به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات است./

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم