مزایا و معایب استفاده از پیچ یا میخ در نجاری

شرکت ماهون چوب قم

پیچ و میخ هر دو از اتصالات محبوب و کاربردی بین نجاران بوده است که هر کدام از آن ها از ویژگی و کاربردهای متفاوتی برخوردار می باشند. سوال مهمی که در اینجا پیش می آید این است که برای چه اتصالی باید از میخ و یا پیچ استفاده کنیم؟ استفاده از کدام یک در کدام قسمت بهتر است؟ برای پاسخ به این سوالات باید به بررسی مزایا و معایب استفاده از پیچ و میخ در نجاری بپردازیم تا بتوانیم با آگاه شدن از شباهت و تفاوت های آن ها بفهمیم که کدام یک برای کارمان مناسب تر است.

دانستی هایی درباره ی پیچ و میخ 

در گذشته نجاران استفاده از میخ را به پیچ ترجیح می دادند چرا که استفاده از آن بسیار راحت تر از پیچ بود. چرا که پیچاندن پیچ های شیاردار و دوسو که در ابتدا استفاده می شد به مراتب دشوار تر از پیچ های چهارسو بود. البته به هنگام انتخاب بین میخ و پیچ باید توجه داشته باشید که شکنندگی میخ ها نسبت به پیچ کمتر می باشد. همچنین قابل ذکر است که میخ در برابر بسیاری از آسیب ها همچون بریده شدن ناشی از ضربه مقاومتش بیشتر است. با توجه به این که میخ مقاومت بیشتری نسب به پیچ دارد اما بهتر است که بدانید پیچ ها به سبب داشتن دندانه های مارپیچ و رزوه کشش و نگه دارندگی خیلی بیشتری بین دو قطعه از چوب ایجاد می‌کنند. پیچ در اتصالات چوبی دو قطعه را محکم تر به یکدیگر متصل می کند و در برابر کشش و تنش ها مقاومت بیشتری دارد.

مزایای استفاده از میخ در صنعت چوب

همان طور که می دانید میخ ها راحت تر و سریع تر از پیچ نصب می شوند و در مقایسه با پیچ ها بسیار ارزان تر می باشند. زمانی که می خواهید دو قطعه چوبی تحت فشار جانبی قرار گیرند بهتر است تا از میخ برای اتصال آن ها استفاده نمایید. بهتر است که بدانید پیچ ها در برابر فاشر خم خواهند شد ولی پیچ ها می شکنند. به طور کلی استفاده از میخ برای اتصال دو قطعه دارای مزایای زیر می باشد:

  1. میخ را می توان خیلی سریع تر از پیچ با استفاده از چکش و یا میخکوب نصب نمایید
  2. اگر بر اثر ضربه میخ خم شود به راحتی می توان با استفاده از چکش آن را به حالت اول برگرداند.
  3. میخ از پیچ ارزان تر و به صرفه تر می باشد.
  4. میخ انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پیچ دارد.

همان طور که می دانید پس از اتصال دو قطعه به یکدیگر ممکن نیروهای مختلفی از طرفین به پیچ و یا میخ وارد شود. در برابر این گونه نیرو و فشار ها میخ مقاومت بیشتری دارد و می تواند از خود انعطاف بیشتری نشان دهد.

معایب استفاده از میخ در صنعت چوب 

تا به الان سعی کردیم تا شما را با مزایای استفاده از میخ آشنا سازیم. همان طور که می دانید در کنار مزایا معایبی نیز وجود دارد که بهتر است آن را بدانید تا با آگاهی بیشتری بین پیچ و میخ بتوانید انتخاب نمایید. به طور کلی میخ دارای معایب زیر می باشد:

  1. اگر می خواهید تخته های چند لایه و یا ام دی اف پس از اتصال دچار شکنندگی و ترک نشوند بهتر است تا از میخ استفاده نکنید.
  2. میخ ها ظرفیت نگه داشتن اتصال کمتری نسبت به پیچ ها دارند.
  3. میخ ها در برابر رطوبت مقاومت کمی دارند.

کاربرد میخ در صنعت چوب

پس از آن که با مزایا و معایب استفاده از میخ آشنا شدید بهتر است تا به طور کلی با کاربرد میخ در صنعت چوب آشنا شوید تا با آگاهی بیشتری نسبت به کار خود بتوانید بین پیچ و میخ انتخاب نمایید.

  • ساخت چهارچوب و کلاف های چوبی
  • نصب قرنیز به دیواره ها
  • اتصال موقت دو قطعه چوبی برای استفاده از پیچ
  • هرجایی که نمی‌خواهید نمای سر پیچ (کله پیچ) دیده شود

چه زمانی از پیچ باید استفاده کنید؟

به طور کلی پیچ هایی که در چوب استفاده می شوند به دو گروه نوک تیز و نوک صاف تقسیم بندی می شوند. پیچ به سبب رزوه و مارپیچ هایی که در بدنه ی خود دارد در برابر فشار کششی مقاومت بالایی دارد و دو قطعه را محکم به یکدیگر متصل می کند. با استفاده از پیچ و مهره می توانید اتصالات محکمی را ایجاد نمایید به همین سبب پیچ و مهره در اندازه و قطرهای بزرگتری تولید می شود. بهتر است که بدانید پیچ ها زمانی که سازه های چوبی در فاشر و نیروی بسیاری قرار می گیرند  یا بار زیادی به محل اتصال آن‌ها وارد می‌شود بسیار کاربردی هستند. اگر بخواهید صفحات چوبی همانند ام دی اف، نئوپان و… را به یکدیگر متصل نمایید، پیچ بهترین و ارزان ترین گزینه می باشد. زمانی که سازه های چوبی در محیط های باز و در معرض آفتاب و بارندگی قرار می گیرند بهتر است تا از پیچ برای اتصال آن ها استفاده شود چرا که سازندگان پیچ با روکش هایی مخصوص پیچ را پوشش می دهند تا در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی در امان بمانند.

مزایای استفاده از انواع پیچ 

در قسمت قبل تا حدودی با کاربرد و مزایا استفاده از پیچ در سازه های چوبی آشنا شدید. انواع متفاوتی از پیچ وجود دارد که هر کدام از آن ها برای کاری مخصوص استفاده می شوند. به طور کلی استفاده از پیچ دارای مزایای زیر می باشد:

  1. مقاومت بالایی کششی پیچ
  2. پیچ مناسب برای اتصال صفحه های چوبی (ام دی اف، لترون، تخته فشرده، پلای وود و …) است.
  3. پیچ ها در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم تر از میخ می باشد.

معایب استفاده از پیچ

پیچ همانند میخ دارای مزایا و معایبی می باشد که با توجه به نوع کار خود باید انتخاب نمایید که از کدام یک برای سازه های چوبی استفاده کنید.

  1. معمولا سر پیچ از بدنه ی آن بزرگتر می باشد که به همین سبب بهتر است تا برای قسمت نمای کار استفاده نشود
  2. نصب پیچ های شیاردار و دو سو بسیار مشکل می باشد.
  3. پیچ ها نسبت به دمیخ شکننده می باشند و تحمل نیروی زیاد از بغل را ندارند.

منبع نوشته: https://www.choobiner.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم