مشکلات ناشی از عدم استفاده از مبلمان اداری استاندارد

شرکت ماهون چوب قم

همه ی اخباراخبار عمومیاز آغاز قرن حاضر، آگاهی جامعه نسبت به بکارگیری مبلمان اداری مناسب افزایش یافته و تبدیل به یک واقعیت شده است. با توجه به این واقعیت، نیاز به انطباق شرایط محیط های کاری با این نیاز رو به افزایش است. در اغلب موارد، این تطبیق فضاهای کاری به صورت موقت و بر اساس طرح متداول مبلمان اداری انجام می گیرد به شکلی که برخی از محدودیتهای ابعادی و حرکتی هنوز اصلاح نشده است. بنابراین، اعتقاد بر این است که طراحی مبلمان ویژه که منطبق بر نیازهای واقعی کاربران است امری مطلوب و مورد نیاز است.

مبلمان اداری مدرن دارای تعاریف و مشخصات فراوانی می باشد: انعطاف، راحتی (ارگونومیک بودن)، کاربردی بودن و کیفیت زیبایی (مینیمال بودن). این نیازها از الزاماتی نشئت میگیرد که باید در طراحی مبلمان امروز پوشش داده شود. این است که می گویند: انعطاف پذیری برای غلبه بر فراوانی وظایف و کارمندان مختلف؛ ارگونومی برای اطمینان از اینکه یک کارمند بتواند کار خود را بدون هیچ گونه آسیبی انجام دهد؛ کاربردی برای اینکه بتوان کارها را به شکل صحیح انجام داد؛ و زیبایی برای دلپذیر کردن محیط و انجام کار بصورت غیر مستقیم.

ظاهر یک مبلمان بدون شک از مشخصه های محیط کار و شرکت تاثیر می پذیرد. یک مثال واضح، بهینه سازی محیط کار است که تولید کنندگان را به سمت تولید پارتیشن اداری مدولار هدایت کرده و در نتیجه به صرفه جویی محیط کاری که به دنبال آن می گشتیم، می رسیم. پس میزهای جزیره ای شکل، امروزه نمای معمول فضاهای کاری را تشکیل می دهند. از طرف دیگر، مبلمان اداری مدرن معمولا فلزی می باشد. استفاده از پروفیل در تولید مبلمان اداری گسترده شده و همین دلیل خوبی ست تا تولید مبلمان را با کمترین میزان مواد اولیه انجام داد. بدینوسیله، ساختار میز به مجموعه ای یکپارچه تبدیل می شود که این کار تولید محصولات زیبا را قابل توجه می کند.

مطالعه و آنالیز نحوه تولید این کمپانی ها نشان داده است که انواع مختلفی از پیکربندی مبلمان وجود دارد، که این تنوع عمدتا به دلیل عملکردهای مختلف کاربران و میزان استفاده از کامپیوتر می باشد. نوع مبلمان اداری، متاثر از ویژگیهای شغلی می باشد. پس این امکان وجود دارد که مبلمانی خاص پیدا کرد:

– بخش پذیرش (رسپشن)، انواع فضاها را جهت افزایش قابلیت و عملکرد با یکدیگر تلفیق می کند.

– بخش مشتریان، دارای فضایی بزرگ جهت ملاقات با مشتریان و استفاده کارمندان از کامپیوتر می باشد.

– بخش مدیریت بازرگانی، اغلب بصورت میزهای جزیره یا گروهی برای بالا بردن سطح روابط بین کارمندان، طراحی می شود. تمرکز اصلی بر استفاده از کامپیوتر است.

– مدیریت، فضایی بزرگ برای کار با کامپیوتر و انجام امور مختلف.

– مرکز تلفن (Call Center)، فضایی کوچک که انحصاراً برای استفاده از کامپیوتر و تلفن طراحی می شود.

– بخش مدیریت اداری، فضایی بزرگ جهت کار با کامپیوتر، تلفن و دیگر کارهای اداری. ترکیبی از مبلمان اداری مدولار.

– مطب دکتر، به شکلی طراحی شده تا ملاقات ها در همان مکان انجام شود.

– مشکلات اسکلتی عضلانی

موسسه بیومتریک والنسیا در نشریه خود به نام “توصیه هایی جهت طراحی و انتخاب مبلمان اداری” یک نظر سنجی عمومی را منتشر کرد که در آن ۲۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که گردن و شانه در معرض بیشترین آسیب قرار دارند. ۱۹ درصد به آسیب چشم، ۱۵ درصد به آسیب کمر، ۹ درصد به آسیب ناحیه سر و ۷ درصد به آسیب ناحیه پشت معتقدند. پس مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار دفتری – بخصوص کارهایی که مرتبط با کامپیوتر می باشد – به دلیل عوامل ذیل است:

تحرک کم به دلیل کاری که طبیعت آن کم تحرکی ست، نوع استقرار نامناسب که مرتبط با نشستن (نداشتن پشتی محافظ یا نشستن با خمیدگی زیاد کمر) و موقعیت سر و گردن (خم شدن یا چرخش سر و گردن جهت نوشتن یا نگاه به صفحه مانیتور) و موقعیت بازوها و مچ ها هنگام تایپ (عدم ساپورت بازوها، عدم وجود فضای کافی جهت ساپورت مچ دست) می باشد.

از سوی دیگر، نحوه نشستن می تواند مشکلات دیگری مانند عدم چرخش صحیح خون (بی حسی در پاها) را ایجاد کند. که این به دلیل فشاری است که از ناحیه نشستن به ران و همسترینگ وارد می شود. علت دیگر آن تحرک بسیار کم پاها می باشد.

در نهایت، تاکید ما بر مشکلات ناحیه پشت خواهد بود. بیش از ۸۰ درصد جمعیت دنیا چنین بخشی (درد پشت و کمر) را در طول زندگی خود تجربه کرده اند. استقرار غلط و مبلمان نامناسب می تواند باعث چنین مشکلاتی شود. این درد علت اصلی غیبت کارکنان در محیط کار می باشد. تخمین زده می شود که چیزی در حدود ۱۶ درصد آسیبها در ایالات متحده بر اثر این مشکل می باشد. اکثر عوامل تعیین کننده در بیماریهایی از این نوع عبارتند از: کار مضاعف، استقرار نامناسب که فشار بالایی به عضلات وارد میکند، عدم تحرک فیزیکی، استرس و عدم رضایت شغلی.

منبع:http://philpa.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم