نئوپان خلخال؛ شرح یک تلاش برای جان گرفتن تولید

شرکت ماهون چوب قم

نئوپان خلخال؛ شرح یک تلاش برای جان گرفتن تولید

 

اردبیل – ایرنا- استاندار اردبیل از راه اندازی فاز ۲ کارخانه نئوپان خلخال و ایجاد اشتغال جدید برای ۳۰۰ نفر در آن خبر داد، این موضوع از این جهت ارزش پرداختن دارد که تا همین ۲ سال پیش نئوپان تعطیل و ۲۵۰ کارگر آن بیکار و خانه نشین شده بودند.

اواخر سال ۹۵ بود که زمزمه تعطیلی این کارخانه متعلق به بنیاد مستضعفان با حدود ۲۵۰ کارگر به گوش رسید، با وجود انکار مسئولان که در تلاش برای راه اندازی و روپا ماندن تنها کارخانه بزرگ خلخال توسط مالک متمولش بودند اما نئوپان در سکوت تمام به تعطیلی کشانده شده و کارگران آن خانه نشین شدند.

بهانه بنیاد مستعضعفان برای تعطیلی این واحد تولیدی که در نوع خود یکی از کارخانجات موفق بوده و محصولات تولیدی آن حتی صادر نیز می شد، اقتصادی نبودن فعالیت آن ذکر شد.

فریدون بابایی، فرماندار خلخال در همان سال در مصاحبه ای گفت که مسئولان بنیاد مستضعفان علت تعطیلی این کارخانه را بروز نبودن دستگاه های تولید ورق نئوپان و ناتوانی رقابت تولیدات آن با دیگر کارخانه های فعال کشور اعلام کرده اند.

تعطیلی این واحد تولیدی برای شهر کوچکی در جنوب اردبیل که با مشکلات عدیده اشتغال نیز روبرو بود سخت و اتفاقی بد بود، مسئولان استانی از جمله استاندار اردبیل و فرماندار خلخال از همان ابتدا همه راه ها را برای راه اندازی دوباره این واحد رفتند، آنها به راحتی تسلیم تصمیم راحت مرکز نشینان در تعطیلی این واحد نشدند.

رایزنی ها آغاز شد و طرح و پیشنهادهای جدید برای راه اندازی دوباره این واحد تولیدی به هر شکل ممکن ارائه شد، ابتدا قرار بر این شد تا تولید کریستال جایگزین نئوپان در این کارخانه شود، بنیاد و مسئولان استان در این زمینه هماهنگی هایی کردند اما این طرح عملی نشد، مرکز نشینان بنیاد مستضعفان شاید برایشان که دهها کارخانه عظیم اقتصادی را مدیریت می کنند واحد کوچکی چون نئوپان مهم نبود.

بابایی فرماندار خلخال همان زمان گفت که بنیاد از پیشنهاد راه اندازی کارخانه تولید کریستال به بهانه نوسانات ارزی منصرف شده و در کنار آن در واگذاری کارخانه به بخش خصوصی نیز تعلل می کند.

تلاش ها برای راه اندازی این کارخانه در سال ۹۶ و ۹۷ توسط مسئولان استان جدی تر شده و با حمایت های دولت، مسئولان استان یک راه پیش روی بنیاد مستعضعفان گذاشتند و آن واگذاری کارخانه به بخش خصوصی بود، پیشنهادی که اجرای آن با تعلل بنیاد مستعضعفان روبرو بود.

رایزنی ها و دیدارها برای شناسایی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی جهت خرید کارخانه سرعت گرفت و با به نتیجه رسیدن تلاش ها فرماندار خلخال اواسط سال ۹۷ گفت که برغم افزایش قیمت فروش کارخانه نئوپان خلخال با تلاش های صورت گرفته از سوی استاندار اردبیل و همچنین رغبت سرمایه گذار بومی این واحد صنعتی در آینده نزدیک فعال می شود.

وی بیان کرد: مرحله دوم مزایده واگذاری کارخانه به بخش خصوصی انجام شده و در صورت ادامه فعالیت این واحد صنعتی از سوی سرمایه گذار و برنده مزایده با بهره گیری از تکنولوژی روز و جایگزینی تجهیزات جدید اقدام به راه انداری و فعالیت این کارخانه می کند.

زمستان سال ۹۷ بلاخره روزهای خوش برای کارگران بیکار شده نئوپان خلخال فرارسید، خبر واگذاری این کارخانه از سوی فرماندار شهرستان اعلام شد، بابایی گفت که کارخانه تعطیل شده نئوپان این شهرستان به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و تا ۱۰ روز آینده فعالیت دوباره خود را از سر می گیرد.

فریدون بابایی افزود: با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استان کارخانه نئوپان توسط بنیاد مستضعفان به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد و هم اکنون زمینه برای راه اندازی دوباره آن و بازگشت کارگران به کار فراهم شده است.

او با بیان اینکه خرید هیزم مورد نیاز کارخانه آغاز شده، اضافه کرد: با تامین هیزم و مواد اولیه، این کارخانه تا ۱۰ روز آینده فعالیت خود را در زمینه تولید ورق نئوپان و همچنین ورق ملامینه نئوپان از سرخواهد گرفت.

بابایی گفت: خط تولید فعلی کارخانه نئوپان خلخال قادر است روزانه بیش از ۱۴۰ متر مربع ورق نئوپان و بیش از ۲۱۵ متر مربع ورق ملامینه نئوپان تولید وروانه بازار کند.

بهمن ماه سال ۹۷ بلاخره کارخانه نئوپان با مالکیت جدید خود راه اندازی شده و ۷۰ نفر از کارگران سر کار خود بازگشتند اما این پایان کار نبود زیرا که بخش خصوصی با حمایت مسئولان استان مصمم به گسترش کار بود و با روند رو به جلو با افزایش تولیدات کارخانه تعداد کارگران نیز به ۱۶۰ نفر در اوایل سال جاری رسید.

بشیر خالقی، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت که با تلاش مدیر بخش خصوصی کارخانه نئوپان کارکنان و کارگران شاغل در این کارخانه از ۷۰ نفر سال گذشته به ۱۶۰ نفر در سال جاری افرایش یافته و سطح تولیدات کارخانه نیز بمراتب بیشتر قبل شده است.

او اظهار داشت: با آغاز فعالیت دوباره این کارخانه پس از ۲ سال تعطیلی علاوه بر فراهم شدن زمینه اشتغال و فعالیت مستقیم ۱۶۰ نفر برای صدها نفر نیز بطور غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

وی از اجرای طرح توسعه کارخانه نئوپان این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مقدمات کار برای پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری از محل اعتبارات بانک صنعت و معدن استان اردبیل برای اجرای این طرح به سرمایه گذار این واحد صنعتی بزرگ جنوب استان اردبیل فراهم شده و این تسهیلات در اختیار کارخانه قرار خواهد گرفت.

خالقی افزود: با راه اندازی فاز دوم کارخانه نئوپان این شهرستان، ۴۵۰ فرصت شغلی جدید در این واحد صنعتی بزرگ ایجاد و زمینه رونق اقتصادی تولیدات کارخانه و همچنین صنایع جوار آن از جمله زراعت چوب، فروش هیزم و مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ورق نئوپان فراهم خواهد شد.

اوگفت: هم اکنون بخش های تولید ورق نئوپان و همچنین ورق ملایمنه و روکش دار نئوپان در این کارخانه در حال فعالیت می باشد.

فریدون بابایی، فرماندار خلخال نیز از انجام اقدامات لازم برای اجرای طرح توسعه زراعت چوب در حاشیه رودخانه قزل اوزن جهت تامین چوب و هیزم مورد نیاز این کارخانه در آینده خبر داد.

استاندار اردبیل نیز که در تهران با مدیرعامل بانک صنعت و معدن دیدار کرده است روز سه شنبه از راه اندازی فاز ۲ کارخانه نئوپان خلخال با اشتغالزایی ۳۰۰ نفر در آینده نزدیک خبر داد.

اکبر بهنامجو گفت: با توجه به اینکه بعد از واگذاری کارخانه نئوپان خلخال به بخش خصوصی، نیروی انسانی شاغل در آن از ۷۰ نفر قبل از راکد شدن به ۱۶۰ نفر در حال حاضر رسیده، مقرر شد با حجم سرمایه ۱,۰۰۰ میلیارد ریال فاز ۲ این کارخانه مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی افزود: ۵۰ درصد این سرمایه با موافقت مدیر عامل بانک صنعت و معدن به صورت تسهیلات بانکی اعطا می شود و ۵۰ درصد دیگر آورده سرمایه گذار است.

به هر حال کارخانه نئوپان خلخال شرح تلاشی است که مسئولان دلسوز محلی نه تنها برای روی پا ماندن بلکه توسعه و رونق تولید و اشتغال انجام می دهند و این تلاش ها در شرایطی که کشور با تحریم های ظالمانه دشمن روبروست اقدامی در خور قدردانی است.

منبع نوشته: https://www.irna.ir/news/83377951/نئوپان-خلخال-شرح-یک-تلاش-برای-جان-گرفتن-تولید

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم