وعده ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان و مبل منبت ملایر

شرکت ماهون چوب قم

وزیر میراث فرهنگی درباره ثبت‌های همدان تا پایان سال مطرح کرد:

وعده ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان و مبل منبت ملایر


هگمتانه، گروه خبر همدان: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به پیگیری برای ثبت جهانی دو کاروانسرا از استان همدان گفت: امید داریم با ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان و مبل منبت ملایر بتوانیم آنها را در مرحله ثبت جهانی قرار دهیم که امیدواریم تا پایان سال این امر روی دهد.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر دوشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان با بیان اینکه افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در کشور انجام شده است بیان کرد: در تلاش هستیم تا موانع گردشگری را برداریم و هم اکنون گردشگری نسبت به گذشته در کشور رونق بیشتری یافته است.

علی‌اصغر مونسان با اشاره به اینکه بعد از لغو روادید یک‌طرفه حضور گردشگر از کشور عمان به ایران ۴۰۴ درصد رشد داشته است اظهار کرد: در سال‌های گذشته از ایران ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خروجی به ترکیه و ۴۵۰ هزار گردشگر ورودی داشتیم که اکنون از یک‌میلیون گردشگر ورودی از ترکیه به ایران عبور کرده‌ایم.

مونسان با تأکید بر اینکه گردشگری یک مزیت برای کشور تاریخی و پر از جاذبه‌های طبیعی ما محسوب می‌شود بیان کرد: بیش از ۶۰۰ موزه تاریخی فعال در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ‌ براساس آمار بانک مرکزی ۱۱٫۸ میلیارد دلار سهم گردشگری از جی دی پی کشور بوده که عدد مناسبی است گفت: اقتصاد کشور ۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد سهم ایران از جی دی پی حدود ۳ درصد است که باید هدف گذاری خود را به عدد ۱۰ درصد یعنی متوسط جهانی برسانیم.

مونسان با بیان اینکه پارسال بیش از ۲۰۰ هزار شغل سهم ایجاد شده در بخش گردشگری بوده اظهار کرد: در بخش صنایع دستی ظرفیت خوبی در کشور و همدان وجود دارد و با ثبت‌هایی که انجام شده هم اکنون رتبه اول ثبت‌های جهانی را در این زمینه در دنیا کسب کردیم.

*امرار معاش حدود ۳ میلیون نفر در کشور با فعالیت در زمینه صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه ۲۸۱ میلیون دلار سهم صادرات از مبادی گمرکی بوده و ۳۰۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشتیم عنوان کرد: براساس برآوردها حدود ۹۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند که با خانواده‌ آنها می‌توان گفت حدود ۳ میلیون نفر در این زمینه امرار معاش می‌کنند.

*قول می‌دهیم موضوع ثبت‌ آثار تاریخی همدان در بعد ملی و بین‌المللی را پیش ببریم

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه گردشگران خارجی هنگام خروج می‌گویند آنچه از ایران شنیدم با آنچه دیدیم بسیار متفاوت است بیان کرد: قول می‌دهیم موضوع ثبت‌ آثار تاریخی همدان در بعد ملی و بین‌المللی را پیش ببریم که در ابتدا باید مشکل تپه هگمتانه رفع شود تا پرونده آن برای ثبت جهانی ارسال شود.

مونسان با اشاره به اینکه هر سال تنها یک اثر از هر کشوری ثبت جهانی می‌شود گفت: نمی‌توان پرونده ناقص ارسال کرد.

وی با اشاره به پیگیری برای ثبت جهانی دو کاروانسرا از استان گفت: امید داریم با ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان و مبل منبت ملایر بتوانیم آنها را در مرحله ثبت جهانی قرار دهیم که امیدواریم تا پایان سال این امر روی دهد.

مونسان با بیان اینکه سفرای کشورهای دیگر از این همه فشار اقتصادی و روانی درباره ایران متعجب هستند بیان کرد: با این شرایط، اقتصاد ما در حال رشد مثبت است و بانک جهانی هم برای ایران پیش‌بینی رشد مثبت کرده است.

*رشد ۳۷ درصدی حضور گردشگر خارجی در کشور

وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم پروازهای مستقیم شاهد رشد گردشگری در کشور هستیم گفت: از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر سال ۹۶ به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ رسیده‌ایم و این نشان می‌دهد حضور گردشگر خارجی ۳۷ درصد در کشور رشد داشته است.

*شاهرخی: دو سد جدید در همدان افتتاح می‌شود

استاندار همدان هم از افتتاح دو سد جدید در استان با حضور مقامات کشوری خبر داد و گفت: در حوزه سدها عملکرد بسیار خوبی داریم و دو سد آماده شده که در آینده‌ای نزدیک با حضور مقامات کشور این سدها افتتاح می‌شود.

* ۱۴ هتل در حال ساخت در استان

سعید شاهرخی با اشاره به اینکه میزبانی پایتخت گردشگری آسیا در همدان شور و نشاطی ایجاد کرده است عنوان کرد: هم اکنون در استان ۱۴ هتل در حال ساخت وجود دارد.

*تملک ۲۲۰ هکتار زمین برای توسعه غار علیصدر

وی با بیان اینکه طرح توسعه غار علیصدر در حال انجام است و برای آن ۲۲۰ هکتار زمین تملک شده است بیان کرد: سیاست ما واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی بوده که تاکنون ۵۳۶ مورد انجام شده و امسال نیز یک‌صد پروژه واگذار خواهد شد.

شاهرخی با اشاره به اینکه ۲۶ درصد واگذاری پروژه‌های کشور در استان همدان انجام شده است بیان کرد: معادن غنی در استان داریم اما شاهد خام فروشی در این بخش هستیم.

*وجود ۱۰۹ واحد فناور و ۵۴ شرکت دانش بنیان در استان

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه فرآوری معادن داریم گفت: ۱۰۹ واحد فناور و ۵۴ شرکت دانش بنیان در استان داریم که جزو چهار استان کشور هستیم که شهرک فناوری نوین را در حال اجرا داریم.

استاندار با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد از سهم مدیریت به بانوان عنوان کرد: در استان ۹ معاون فرماندار خانم انتخاب شده است که یکی از معاونان در دوره بعد نیز خانم خواهد بود.

*خجسته: ضرورت اولویت دار بودن ثبت جهانی تپه هگمتانه

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تپه تاریخی هگمتانه باید در اولویت ثبت جهانی باشد گفت: انتظار داریم با همکاری مجمع نمایندگان و مدیران استان چند ثبت جهانی در حوزه آثار تاریخی در استان داشته باشیم.

امیر خجسته با بیان اینکه از لحاظ صنعتی با وجود اینکه در استان صنعت داریم پیشرفت نکرده‌ایم بیان کرد: اما در حوزه گردشگری یک‌هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری داریم که فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصادی استان است.

وی گفت: اجلاس جهانی گردشگری و راه ابریشم نیز در این استان در راستای رونق گردشگری برگزار شده است.

*ثبت جهانی قنات را نزد وزیر میراث فرهنگی مطرح کردیم

وی با بیان اینکه ثبت جهانی قنات را نزد وزیر میراث فرهنگی مطرح کردیم اظهار کرد: این طرح شماره ثبت گرفته است.

وی گفت: در دو سال آینده موضوع پایتخت شدن همدان مورد بررسی قرار می‌گیرد‌.

*صیدایی: ایجاد اشتغال ۷ هزار و ۸۴۵ نفر در استان در ۴ ماه ابتدای سال

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال باید ۶ هزار و ۴۰۰ شغل در استان همدان ایجاد می‌شد گفت: در این مدت در استان ۷ هزار و ۸۴۵ شغل محقق شده است.

اسکندر صیدایی با اشاره به اینکه در سال جاری باید ۱۹ هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد شود اظهار کرد: هم اکنون ما از سهمیه چهار ماهه جلوتر هستیم و ۱۲۲٫۶ درصد سهمیه اشتغال استان محقق شده است.

*شرکت برق در بین دستگاه‌های اجرایی بالاترین میزان تحقق اشتغال را به خود اختصاص داد

وی با بیان اینکه شرکت برق در بین دستگاه‌های اجرایی بالاترین میزان تحقق اشتغال را به خود اختصاص داده است افزود: درصد تحقق اشتغال شرکت برق ۲۳۳ درصد است.

*رزن با بهترین عملکرد شهرستانی در زمینه اشتغال

این مسؤول با بیان اینکه رزن با ۲۱۳ درصد و عملکرد ۵۴۴ نفر اشتغال بهترین عملکرد شهرستانی را در بین شهرستان‌های استان داشته است گفت: در سهمیه چهار ماهه سند راهبردی استان درصد تحقق تعهد دستگاه‌ها از ۳۹ درصد تا ۲۳۳ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه از بین پروژه‌های اجرا شده در سازمان جهاد کشاورزی پروژه اصلاح باغات دارای عملکرد خوبی بوده گفت: این پروژه ۴۱۶٫۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری بهترین عملکرد مربوط به پروژه جنگل کاری و توسعه فضای سبز است بیان کرد: از ۴ هزار و ۶۶۲ هکتار سهمیه؛ ۳ هزار و ۴۲۰ هکتار آن محقق شده است.

صیدایی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست در چهار ماه نخست سال جاری ۲۶ پروژه داشته است اظهار کرد: پروژه مدیریت جامع پسماند شهرستان‌ها، طرح مدیریت پسماند فامنین و ملایر و سفال لالجین و ارتقای سطح مدیریتی سراب مناسب بوده است.

در پایان از کتاب نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۱۰ شهرستان استان با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

منبع نوشته: http://www.hegmataneh-news.ir/Newspaper/ShowNews/4444#

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم