گشایش نمایشگاه آثار خوشنویسی و منبت کاری ایرانی در مسکو

شرکت ماهون چوب قم

در این نمایشگاه بیش از ۵۰ تابلوی خوشنویسی و منبت کاری از آثار استادان مهدی طوسی و هادی روشن ضمیر در سالن اصلی مرکز ادبیات شرق کتابخانه ملی فدراسیون روسیه در معرض نمایش قرار گرفته است و مراسم افتتاح آن با حضور دهها نفر از شخصیت ها و کارشناسان فرهنگی روس و علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران و در این سرزمین و جمعی از ایرانیان مقیم مسکو برگزار شد.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه ۱۸ تابلوی خطاطی و خوشنویسی، ۱۲ تابلوی نقاشی خط و ۲۲ تابلوی منبت و مشبک هستندو نمایشگاه تا جمعه ۱۸ بهمن ماه دایر خواهد بود.

پروفسور واسیلی فئودوروف رییس کتابخانه ملی روسیه در آیین گشایش نمایشگاه با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ تمام ملت ها و کشورها، به جایگاه عالی ایران در فرهنگ جهانی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه امکان توجه به فرهنگ ایران را که از فرهنگ های دیرینه و غنی جهان محسوب می شود، فراهم کرده است. خوانندگان ادبیات شرق در مسکو می توانند از این فرصت گرانبها استفاده کنند.

ˈمهدی سناییˈ سفیر ایران در روسیه نیز گفت: برپایی نمایشگاه ایرانی در این مکان فرهنگی بسیار مهم برای روسیه، نشانه دوستی و تفاهم بین دو کشور و علاقه و عشق فرهنگ دوستان روس به هنر و فرهنگ ایرانی است.

وی با اشاره به تداوم همکاری های ایران و روسیه در سال ۲۰۱۴ گفت: دو کشور پارسال روابط بسیار خوبی داشتند و اقدامات گسترده ای انجام گرفت و اسناد مهمی میان دو کشور به امضا رسید.

وی ادامه داد: موافقت نامه همکاری های ایران و روسیه که پارسال امضا شد، به توسعه همکاری های دو کشو در عرصه های فرهنگی هم کمک خواهد کرد.

سنایی با بیان اینکه سفارت ایران در سال ۲۰۱۵ برنامه های گسترده ای برای دیپلماسی عمومی و رسانه ای تدارک دیده است، ادامه داد: حتما در سال ۱۳۹۴ شاهد اقدامات گسترده ای در حوزه های فرهنگی و هنری انجام خواهد گرفت. گستردگی روسیه و عمق روابط ایران و روسیه ایجاب می کند که اقدامات را گسترش دهیم.

وی افزود: آثار استادان مهدی طوسی و هادی روشن ضمیر که در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته دریایی از هنر ایرانی است که علاقه مندان روس را با بخشی از هنر کشورمان آشنا می کند.

مهدی طوسی استاد منبت کار ایرانی هم در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه آثار خود را عرضه کرده ام و اینجا نمونه ای از هنر اصیل ایرانی است که برای معرفی هنر ایران زمین عرضه شده است.

هادی روشن ضمیر هنرمند خوشنویس ایرانی نیز با بیان اینکه ˈهنرمندان می توانند در توسعه همکاری های دو کشور نقش آفرین باشندˈ، گفت: هنر می تواند موجب نزدیکی ملت ها شود و زمینه را برای تعامل بیشتر کشورها فراهم کند و امیدوارم برپایی چنین نمایشگاهها و برنامه های فرهنگی دیگر روابط ایران و روسیه را بیش از پیش تقویت کند.

۸۱۴۹۲۶۴۰-۶۲۵۲۲۰۳

منبع:http://www.chaharah.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم