۹۵ درصد چوب وارداتی ایران از روسیه

شرکت ماهون چوب قم

دبیر انجمن صنایع چوب ایران
دبیر انجمن صنایع چوب ایران گفت: ایران با کمبود چوب مواجه است به‌طوری که سال گذشته ۷۰۰ هزار مترمکعب چوب از دیگر کشورها وارد ایران شد که بیش از ۹۵ درصد آن مربوط به روسیه بود.

عبدالعظیم آقاجانی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه به علت کمبود چوب، صنایع چوب و کاغذ و اوراق فشرده چوبی با ظرفیت‌های پایین‌تری تولید کرده‌اند، پیش‌بینی کرد: با توجه به پروژه‌های در دست اجرای صنایع اوراق فشرده چوبی و کاغذ، کسری چوب کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۶ میلیون مترمکعب خواهد بود که بر این اساس چوب مورد نیاز در کوتاه‌مدت باید از طریق واردات چوب و در بلندمدت از طریق زراعت چوب تامین شود. وی میزان تولید چوب را وابسته به اقلیم و شرایط محیطی عنوان و اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳/۵ میلیون مترمکعب چوب از بخش زراعت تولید و در صنایع تولید کاغذ و اوراق فشرده چوبی استفاده شده است.
آقاجانی با بیان اینکه نئوپان و ام‌دی‌اف، چوب فرآوری‌شده محسوب نمی‌شوند، گفت: این دو محصول اصلا در مجموعه چوب‌ها قرار نمی‌گیرند، بلکه تنها بخشی از مواد تشکیل‌دهنده آنها چوب است و می‌توان آنها را در زمره محصولات صنعتی دانست. دبیر انجمن صنایع چوب ایران میزان تولید نئوپان در ۶ماه گذشته را ۵۲۹هزار و ۵۱۳مترمکعب عنوان و اظهار کرد: در طول ۶ماه گذشته ۲۷۳هزار و ۶۷۵مترمکعب ام‌دی‌اف تولید شده است. وی افزود: در ۶ ماه اخیر همچنین ۱۱۱هزار و ۷۶۱تن کاغذ در کشور تولید شده و میزان مصرف چوب در ۳ کالای نئوپان، ام‌دی‌اف و کاغذ نیز در این مدت یک میلیون و ۸۷۸هزار و ۹۰۸مترمکعب بوده است.
آقاجانی با بیان اینکه در بخش نئوپان نه‌تنها نیاز داخل تامین می‌شود بلکه صادرات نیز وجود دارد، اظهار کرد: در ۶ماه گذشته ۱۱هزار و ۲۷۱مترمکعب نئوپان به کشورهای همجوار صادر شد. دبیر انجمن صنایع چوب ایران میزان واردات این محصول را بسیار پایین دانست و گفت: واردات نئوپان کمتر از نیم درصد مصرف است. آقاجانی همچنین در زمینه تولید زغال چوب گفت: ایران در زمینه زغال چوب فعالیتی ندارد و تمام زغال‌های چوب به صورت وارداتی وارد ایران می‌شود به طوری که در ۶ ماه اول امسال ۲۸۶۷ تن زغال چوب به کشور وارد شده است.
دبیر انجمن صنایع چوب ایران با بیان اینکه طبق آنچه اعلام می‌شود، در گذشته سرانه مصرف چوب حدود ۰/۱۴ مترمکعب بوده‌است تصریح کرد: این میزان صحیح نیست، چراکه در صورت همگن‌سازی محصولات چوبی و محاسبه چوب آنها و همچنین مصارف افراطی چوب در روستاهای اطراف جنگل و جنگل‌نشینان، میزان مصرف چوب بیشتر از این رقم‌ها خواهد بود. وی ادامه داد: یکی از معضلات صنعت چوب این است که سالانه حدود ۲ تا ۳ میلیون مترمکعب چوب در جنگل توسط جنگل‌نشینان و روستاهای اطراف جنگل و دام‌ها از بین می‌رود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم