لزوم راه اندازی بازار متمرکز عرضه مستقیم مبلمان آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : باید در میان مدت به دنبال اجرای همایش ها و برنامه های بین المللی برای افزایش میزان صادرات و ایجاد بازارهای داخلی و خارجی مبلمان استان بود.
باید در میان مدت به دنبال اجرای همایش ها و برنامه های بین المللی برای افزایش میزان صادرات و ایجاد بازارهای داخلی و خارجی مبلمان استان آذربایجان غربی بود و ایجاد شرکت های توزیعی برای افزایش نمایشگاه های صنعتی خوشه ای از اهم اهداف بلند مدت تولیدکنندگان مبلمان آذربایجان غربی باید باشد.
ایجاد یک مرکز تخصصی و نمایشگاهی در ارومیه برای عرضه مستقیم تولیدات مبلمان، از بهترین راه ها برای خروج از رکود اقتصادی و رشد اشتغالزایی در استان آذربایجان غربی است که این مهم باید توسط تولیدکنندگان مبلمان استان برای بسترسازی مناسب در توسعه بازار عرضه داخلی و خارجی این محصولات صورت بگیرد.
صنعت مبلمان یک مزیت برای رشد اقتصادی و توسعه استان آذربایجان غربی و صد البته برای کشور است و صنایع چوبی از گستردگی زیادی در بخش صنوف و صنعت در سطح استان برخوردار است و صنایع مرتبط مانند چوب‌بری، نئوپان سازی، تولید تخته، یراق آلات و پارچه نیز به این بخش اضافه ‌شده است.
واحدهای تولیدی صنایع چوب و مبل باید به منظور ساماندهی در یکی از شهرک های صنعتی ارومیه صاحب زمین صنعتی ‌شوند چرا که سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود.این در حالی است که حجم صادرات مبلمان ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته و طبق آمار حجم این صادرات در چند سال گذشته بیش از هشت میلیون دلار نبوده است. برای افزایش صادرات مبلمان ایران سازمان توسعه تجارت جهانی با شورای ملی صنعت مبلمان تفاهمی منعقد کرد که در این تفاهم‌نامه مقرر شده در سه تا پنج سال آینده رشد بازار و حجم صادرات مبلمان ایران را از یک میلیارد دلار فراتر رود.برای افزایش صادرات مبلمان ایران سازمان توسعه تجارت جهانی با شورای ملی صنعت مبلمان تفاهمی منعقد کرد که در این تفاهم‌نامه مقرر شده در سه تا پنج سال آینده رشد بازار و حجم صادرات مبلمان ایران را از یک میلیارد دلار فراتر رود و و در این رابطه باید تمرکز صادرات را در بازار‌های جهانی و اصلاح خطوط تولید قرار دهیم.طبق آمار منتشره ۵۰ هزار کارگاه تولید مبل در کشور فعالیت می‌کند و اصل انتقال آموزش صنعت مبل به جوانان نباید هیچ گاه مورد غفلت قرار گیرد. چرا که آموزش در هر بخشی حرف اول را در رسیدن به موفقیت می‌زند و پیشکسوتان عرصه تولید مبلمان خانگی نیز باید با توجه به این مهم و انتقال تجارب خود به جوانان، صنعت خود را جوان کنند.
سازمان توسعه تجارت ایران نیز برای دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری مبلمان هدفگذاری کرده است و هم اکنون بر اساس اولویت دهم کالایی، واردات مبلمان به کشور ممنوع است. با توجه به اینکه مبلمان بر اساس گروه‌بندی‌های کالایی در اولویت دهم قرار گرفته است، ثبت سفارش واردات آن هم اکنون ممنوع است، ضمن اینکه در چنین فضایی از فعالان صنعت مبلمان انتظار می‌رود که با ایجاد یک برند مشخص، هدفگذاری دستیابی به یک درصد از سهم جهانی را محقق کنند.
در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد یراق‌آلات مورد نیاز صنعت مبلمان از خارج کشور وارد می‌شود بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد تا با ارایه تسهیلات، مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را تامین کرد.
این در حالی است که برندسازی در حوزه مبلمان خانگی به عنوان یک اولویت در حوزه اقتصاد و صنعت مبلمان مطرح است ولی واقعیت این است که اصل برندسازی در بخش‌های مختلف تولیدی استان مورد غفلت قرار گرفته که باید اهالی تولید مبلمان آذربایجان غربی با برنامه‌ریزی مناسب به فکر ایجاد برند داخلی در این حوزه باشند.
در سال‌های اخیر واحدهای تولیدی صنعتی بزرگ مبلمان در نقاط مختلف آذربایجان غربی در قالب کارگاه های کوچک و بزرگ راه‌اندازی شده است که می‌تواند سهم تولیدات این بخش را در تولید داخلی افزایش دهد. ولی متاسفانه سهم آذربایجان غربی از تجارت جهانی مبلمان بسیار کم است به ‌طوریکه طبق آمارهای ملی هشت برابر صادرات در بخش مبلمان خانگی، واردات دارد.
آمارها نشان می دهد که کارگاههای تولید مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده به اندازه انگشتان دست هم نمی رسید ولی امروز رشد چشمگیری در این حوزه در آذربایجان غربی قابل مشاهده است.
این در حالی است که ایجاد یک مرکز تخصصی و نمایشگاهی در ارومیه برای عرضه مستقیم تولیدات مبلمان، از بهترین راه ها برای خروج از رکود اقتصادی و رشد اشتغالزایی در استان است که این مهم در راستای اقدامات موثر انجمن تامین و تولیدکنندگان مبلمان استان برای بسترسازی مناسب در توسعه بازار عرضه داخلی و خارجی این محصولات باید صورت گیرد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در میان مدت می توان به دنبال اجرای همایش ها و برنامه های بین المللی برای افزایش میزان صادرات و ایجاد بازارهای داخلی و خارجی برای مبلمان استان تلاش کرد و ایجاد شرکت های توزیعی برای افزایش نمایشگاه های صنعتی خوشه ای از اهم اهداف بلند مدت انجمن تولیدکنندگان مبلمان آذربایجان غربی باید باشد.
شرایط اقتصادی استان ایجاب می کند که مصرف کنندگان کالاهای تولیدی نیز استفاده از محصولات با کیفیت داخلی را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و تنها به مارک‌های خارجی که بیشتر مواقع نیز تقلبی از آب در می‌آیند، اعتماد نکنند.
به نظر می رسد به منظور ساماندهی، واحدهای تولیدی صنایع چوب و مبل در یکی از شهرک های صنعتی ارومیه صاحب زمین صنعتی ‌شوند چرا که سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود و نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی از جمله صنعت مبلمان آذربایجان غربی برای رشد توسعه صنایع در حال ظهور بر هیچ کس پوشیده نیست.کارشناسان معتقدند که شهرک‌‌های صنعتی بهترین و ایده‌آل‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت مبلمان است و در تحقق اهداف برنامه‌های آنها محسوب می‌شود.استفاده همه جانبه از ظرفیت های سه حوزه دانشگاه، بخش خصوصی و دولتی لازمه توسعه صنعت مبلمان در کشور است.

thumbopen

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.