آشنایی با هنر معرق و معرق کاری

شرکت ماهون چوب قم

در پاسخ به سوال معرق کاری چیست می توان گفت معرق در لغت به معنای وصله،تکه و رگه می باشد و می توان هر کار رگه داری را معرق نامید.
معرق کاری نوعی اثر هنری است که تکه های ریز چوب، فلز، پارچه،کاشی و ..به زیبایی و در شکل های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
معرق کاری ایجاد طرح و نقش با استفاده از خرده های ریز بر روی صنایع دستی است.معرق کاری از هنرهای زیبایی است که در دوره سلجوقیان به اوج خود رسید.
آثار به جای مانده از قرن ششم هجری به خوبی ظرافت های معرق کاری سلجوقی را نشان می دهد.

در قرن هشتم هجری می توان خارق العاده ترین معرق ها را توسط هنرمندان ایرانی دید.ایرانیان توانستند این هنر کهن را با زیباترین اشکال هندسی و با به کارگیری علم ریاضی ایجاد کنند.

تا قبل از این دوران معرق کاشی بیشتر رایج بود ولی هنرمندان ایرانی معرق را بر روی سطوح کوچکتر و ظریف تر نیز مورد استفاده قرار دادند.هنر مشرق زمین مدیون معرق کاران ایرانی است.

در اکثر شهرهای ایران به خصوص در اصفهان، تبریز، یزد، کاشان و.. نمونه هایی از معرق کاری و کاشی معرق را در ساخت ابنیه تاریخی می توان دید.
معرق چوب اغلب بر روی زمینه چوب با استفاده از دوربری و ترکیب چوب های رنگارنگ به کار می رود.
معرق چوب در صنایع دستی و هنری بسیاری از شهرهای ایران همچون اصفهان همچنان به کار گرفته می شود.

معرق کاری چیست :از آغاز تا به امروز

معرق چوب از همان ابتدا برای تزئین به کار گرفته شد.اغلب برای زیبایی سطح میز، بوفه، کتابخانه و لوازم چوبی از نقش هایی اسلیمی استفاده می شد
شما نیز با شرکت در کلاس های آموزش تخصصی منبت کاری میتوانید از این هنر در خلق آثار هنری و دکوری مختلف بهره ببرید و در پایان دوره نیز میتوانید در گالری آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش آثار خود را به نمایش بگذارید. مناسب ترین چوب های رایج در معرق چوب نیز آبنوس، گلابی، توت و سنجد است که هر کدام در رنگ و بافت متفاوتی وجود دارند.
از آثار فاخر معرق کاری مربوط به سال های 1313 و 1314 می توان دو تابلوی ارزشمند را نام برد که اولی هنر دست استاد احمد رعنا و با طرح دوسوارکار بوده و دومی اثر هنرمند بی بدیل استاد عباس شهمیرزادی است که طرح یک زن را با ظرافت تمام ایجاد کرده است.
از سال 1334 به بعد تنوع رنگی بیشتری در معرق کاری به کار گرفته شد. استاد محمد طاهر امامی از پیشگامان سبکی جدید با رنگ های متفاوتی در معرق می باشد ایشان پدر معرق کاری ایران نامیده می شوند. این سبک جدید با به کارگیری مواد شیمیایی ایجاد می شد و دیگر معرق محدود به چند رنگ خاص نبود.
به این ترتیب انواع چوب های صنعتی نیز توانستند در عرصه معرق کاری حضور یابند.

تابلوی مرغ و آشیانه استاد محمد طاهر امامی که در سال 1342 رونمایی شد یکی از با ارزش ترین آثار با چوب های صنعتی و تنوع رنگی است.
معرق تمام برجسته کاری است که برای اولین بار در این اثر دیده شد. تابلوی مرغ و آشیانه با استفاده از مرغی کاملا حجم دار و برجسته از جنس صدف ساخته شده که در زیبایی بی نظیر است.

نمونه کارهای گروه هنری استاد طاهر امامی حتی به خارج از مرزهای ایران هم راه یافته است.
منبر معرق، منبت با گره چینی و معرق دوار، خطاطی شده توسط خود استاد یکی از معروف ترین کارهایی است که به سفارش مسجد هامبورگ ساخته شده است. این اثر فاخر در سال 1347 به اتمام رسید.

انواع زمینه در معرق کاری چیست

معرق کاری هنر چیدمان ریز در کنار یکدیگر است اما این تکه های کوچک نمی توانند به تنهایی استحکام لازم را داشته باشند بلکه می بایست بر روی سطحی قرار گیرند.
به سطحی که معرق بر روی آن انجام می شود زمینه گویند.
در معرق کاری به طور معمول دو نوع زمینه مورد استفاده قرار می گیرد.

  •  معرق زمینه چوب
  • معرق زمینه پلی استر

معرق در هر زمینه ای که کار شود می تواند به صورت تزئینی و یا کاربردی به کار گرفته شود منبت را می توان برای نمای راه پله، درب، سطح میز، قاب پنجره، اجناس تزئینی مورد استفاده قرار داد.
تنها چیزی که می توان ارزش معرق کاری را بیشتر کند تکه های چوب به کار رفته در آن است که باید ضخامتی بین 2 تا 3 میلیمتر بوده و از چوب هایی سالم و بدون ترک خوردگی و یا پوسیدگی استفاده شود.
بدیهی است هر چه چوب خشک تر باشد بهتر است و امکان ترک خوردن در آینده وجود ندارد.

معرق کاری چیست و چه جایگاهی در دکوراسیون داخلی دارد

در دکوراسیون داخلی، معرق کاری اهمیت زیادی دارد.
خلاقیت با دستان هنرمند معرق کار و استفاده از ابزارهایی ساده در نماسازی و
تزیینات دکوراسیون داخل منازل به کار گرفته می شود.
لابی آپارتمان یکی از اماکن پرکاربرد هنر معرق در ساختمان های مسکونی است
که جلوه بصری بسیار زیبایی نیز دارد.

در پایان مقاله معرق کاری چیست می توان گفت که معرق هنری است که ریشه در تاریخ
این مرزو بوم دارد و توانسته در معماری مدرن و طراحی داخلی نیز هماهنگ با هنر معاصر پیشرفت کند.
خوشبختانه امکان آموزش و فراگیری این هنر ظریف وجود داشته و می توان با گذراندن
دوره های آموزشی وارد این حرفه شد.

منبع نوشته: https://mojasamesazi.com/

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. بهروز امامی

    با سلام خدمت دست اندرکاران سایت
    احتراما عرض کنم منبر موصوف، کار گروهی کارگاه چوب هنرهای ملی بوده و پدرم (استاد محمد طاهر امامی) بخش دیوار و گنبد را اجرا کردند، هم اکنون از این اثر در موزه هنرهای ملی واقع در ضلع شمالی وزارت ارشاد اسلامی میتوان دیدن کرد.

    ممنون بابت اطلاع رسانی
    از طرف خودم و خانواده امامی مراتب قدردانی اعلام میدارم

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم