انواع باتری شارژی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

شرکت ماهون چوب قم

انواع باتری شارژی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

باتری شارژی یکی از مهم ترین بخش های ابزار های بدون سیم یا شارژی هستند. شناخت نحوه عملکرد و نکته های مهم استفاده از باتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه در صنایع چوب ابزارهای زیادی به کار گرفته می‌شود برخی از این ابزارها منبع تغذیه‌شان به‌صورت مستقیم از برق ۲۲۰ ولت (AC) تأمین می‌شود و برخی دیگر از ابزارها با کمک باتری‌های شارژی (DC) نیرو می‌گیرند.

 

مبحث باتری‌های شارژی تا حدودی برای برخی استفاده کنندگان از ابزارهای شارژی کمی گنگ و نامفهوم است. در برخی موارد مشاهده می‌شود استفاده نادرست و عدم اطلاع از شرایط درست نگهداری از باتری شارژی ابزار نجاری باعث ایجاد خسارت‌های به باتری و دستگاه خواهد شد.

 

 

با توجه به گران بودن باتری شارژی در این نوشته ترفندها و نکاتی در مورد نحوه نگهداری، استفاده و انتخاب باتری شارژی ارائه می‌دهیم تا باتری‌های دستگاه شما عمر بیشتری داشته باشند.

 

ابتدا اجازه دهید شما را با باتری‌های موجود در بازار آشنا کنیم. البته لازم به ذکر است ابتدا باید نوع باتری دستگاه شارژی خود را شناسایی کنید و بر اساس توضیحاتی که در ادامه ارائه خواهد شد از باتری خود استفاده و نگهداری کنید. شرایط نگهداری باتری‌ها با توجه به مدل آن متفاوت خواهد بود و عملکرد شما در طول عمر بیشتر یا کمتر باتری تأثیرگذار خواهد بود.

 

 

 

باتری لیتیوم یون Lithium-Ion (Li-ion):

 

یک ابزار شارژی مدرن، گران قیمت، با یک برند معروف احتمالاً یک باتری لیتیوم یون به همراه خود دارد. بااینکه باتری لیتیوم یون دارای معایبی است؛ اما مزایای بسیار بیشتری نسبت به باتری‌های دیگر دارد. در اینجا به ویژگی‌های مهم باتری لیتیوم یون اشاره می‌کنیم:

 

باتری لیتیوم یون بالاترین تراکم انرژی نسبت به سایر باتری‌ها دارد این باتری شارژ بیشتری در خود نگه می‌دارد و همچنین می‌توانند ولتاژ بالاتری را به نسبت به سایر باتری‌ها به شما تحویل دهد. این مدل در مقایسه با سایر باتری‌های دیگر با ظرفیت مشابه می‌توانند در زمان استفاده با حداکثر توان به مدت طولانی‌تر کار کنند.

 

در زمان شارژ و دشارژ آسیب کمتری به این مدل از باتری‌ها وارد خواهد شد.

 

عمر باتری یون لیتیوم از انواع دیگر به‌مراتب بیشتر است به عبارتی شما می‌توانید با شارژ درست و استفاده مناسب از این باتری تا ۱۵۰۰  بار هم باتری را شارژ نمایید.

 

باتری لیتیوم یون تأثیر تخریبی کمتری بر روی محیط زیست دارد.

 

باتری (Li-ion) در دمای سرد عملکرد بهتری دارد.

 

مدارهای پیشرفته در این باتری از شارژ زیادی (over charge) و تخلیه بیش از حد باتری جلوگیری می‌کنند.

 

علت این که همه شرکت‌ها از این مدل از بازی‌ها استفاده نمی‌کنند قیمت بالای باتری لیتیوم یون به نسبت مدل‌های دیگر است به عبارتی حداقل قیمتی که برای یک عدد باتری لیتیوم یون می‌تواند در نظر داشت حدود ۹۰ هزار تومان هست لازم به ذکر است ۹۰ هزار تومان شروع قیمت این باتری‌هاست و در ولتاژهای بالاتر باید منتظر شنیدن اعداد و ارقام به‌مراتب بالاتری باشید.

 

باتری لیتیوم یون از نظر اندازه به‌مراتب کوچک‌تر از باتری‌های نیکل کادمیوم هستند باتری لیتیوم یون بسیار سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود شارژ می‌شود.

 

 

 

 

برای نگهداری از باتری لیتیوم یون باید موارد زیر را رعایت کنید:

 

بسیار مراقب باشید که باتری لیتیوم یون را به هیچ عنوان به زمین نزنید. به عبارتی ایجاد ضربه شدید به باتری باعث خراب شدن باتری لیتیوم یون شارژ خواهد شد. در برخی موارد دیده‌ایم که استاد کار با استفاده از انتهای دریل شارژی اقدام به ضربه زدن به جسمی برای جابجا کردن کرده است.

 

معمولاً شرکت‌های تولید کننده ابزار به همراه ابزار شارژی دو عدد باتری شارژی ارائه می‌دهند گاهی اوقات برخی از اساتیدی که کمتر از دستگاه شارژی استفاده می‌کنند یکی از باتری‌ها را برای استفاده حال حاضر خود نظر می‌گیرند و باتری دیگر را در گوشه‌ای نگهداری می‌کنند تا در آینده بتوان از آن استفاده کنند؛ اما نکته جالب توجه این است که این کار نتیجه‌ای جز خراب شدن باتری در بر نخواهد داشت به عبارتی اگر یک باتری لیتیوم یون را به مدت طولانی در گوشه‌ای بدون استفاده قرار دهید شکی نداشته باشید که این باتری خراب خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند که با پوشاندن باتری در داخل کیسه نایلونی و نگهداری از آن در محیط سرد مانند یخچال از خراب شدن  این مدل باتری جلوگیری کنید.

اجازه دهید شارژ باتری به پایان برسد و دوباره آن را کامل شارژ کنیم تا باتری در بهینه‌ترین حالت ممکن شارژ شود.

حتماً پس از خرید یک دستگاه شارژی کاتالوگ دستگاه را کامل مطالعه کنید و از روش شارژ  اولیه آن آگاه شوید به‌عنوان مثال در برخی باتری‌ها نیاز است شما را به مدت ۱۲ ساعت در ابتدا باتری را شارژ کنید و پس از آن اقدام به استفاده از دستگاه کنید.

 

 

 

 

 

باتری نیکل کادمیوم Nickel Cadmium Batteries (NiCd):

 

استفاده کنندگان از باتری نیکل کادمیوم تعدادشان بیشتر از انواع دیگر است و دلیل آن را می‌توان در ارزان بودن این باتری دانست همچنین این باتری‌ها به‌واسطه نوع ساختار آن از نظر فیزیکی به‌مراتب قوی‌تر از باتری یون لیتیوم هستند و در اثر ضربه آسیب کمتری می‌بیند.

تعداد دوره شارژ باتری نیکل کادمیوم نسبت به باتری یون لیتیوم پایین است و این عدد حدود ۸۰۰ بار شارژ و تخلیه می‌باشد.

 

باتری نیکل کادمیوم با توجه به کمبودها و نقاط ضعف آن یک باتری ایده آل نیست اما به خاطر ارزان بودن آن همچنان بسیاری از اساتید از آن استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

پس از شارژ کامل در حالتی که از باتری استفاده نمی‌کنید، پس از دو روز باتری نیکل کادمیوم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شارژ خود را از دست می‌دهد و پس از گذشته زمان حدود یک ماه اگر به حال خود رها شود، ۳۰ درصد دیگر را هم از دست می‌دهد.

 

این باتری‌های سنگین‌تر از باتری لیتیوم یون هستند.

 

انرژی کمتری را به نسبت باتری لیتیوم یون در خود ذخیره می‌کنند.

 

حداکثر ظرفیت این باتری‌ها ۲٫۴ وات است.

 

باتری نیکل کادمیوم حاوی فلزات سنگین مانند کادمیوم است که خطرات زیست محیطی بسیار زیادی را با خود به همراه دارد.

 

پیشنهاد اول ما این است که از هر دو باتری موجود در جعبه در زمان استفاده از دستگاه استفاده کنیم.

 

باتری را کامل شارژ کنید و اجازه دهید کامل خالی شود.

 

اثر حافظه چیست؟

 

باتری را کامل شارژ کنید و اجازه دهید کامل خالی شود! این نکته بسیار مهمی است که از آن تحت عنوان اثر حافظه یاد می‌کنند.

 

اثر حافظه به این معناست که باتری‌های شارژی رفتار شما برای شارژ و دشارژ را پس از مدتی ذخیره می‌کنند.

 

اجازه دهید با مثال برای شما توضیح دهیم:

فرض کنید شما باتری شارژی دستگاه خود را کامل شارژ می‌کنید و پس از استفاده ۵۰ درصدی از آن دوباره عملیات شارژ را انجام می‌دهیم و باتری کامل شارژ می‌شود و دوباره پس از اینکه باتری ۵۰ درصد از شارژ خود را از دست

داد اقدام به شارژ دوباره می‌کنید. اگر این کار را به مکرر انجام دهید، باتری ۵۰ درصد از سلول‌های خود را از دست می‌دهد

فقط از ۵۰ درصد باقیمانده استفاده می‌کنند. حتی اگر چراغ باتری در هر بار که آن را شارژ می‌کنید ۱۰۰ درصد شارژ را نشان دهد، اما در واقع به‌اندازه ۵۰ درصد شارژ شده است. به این  عمل اثر  حافظه میگویند.

 

 

 

باتری نیکل متال هیبرید Ni-MH:

 

پیش از ظهور باتری لیتیوم یون، باتری نیکل متال هیبرید به‌عنوان جانشین باتری نیکل کادمیوم وارد بازار شد. تصور می‌شد این باتری‌ها مشکلات باتری نیکل کادمیوم را کامل حل کنند اما این اتفاق رخ نداد. این باتری‌ها کمی سبک‌تر بودند و اثر حافظه بر آن‌ها تأثیر کمتری داشت اما همچنان ایراداتی داشت که مورد اقبال عموم قرار نگرفت:

باتری نیکل متال هیبرید عمر کوتاه‌تری داشت.

در شرایط آب و هوای سرد

عملکرد آن مناسب نبود.

میزان تخلیه انرژی آن در زمانی که از آن استفاده نمی‌شد بالاتر بود.

باتری نیکل متال هیبرید گران‌تر از باتری‌های نیکل کادمیوم بود در صورتی که مزایای آن آن‌چنان مناسب نبود.

 

 

 

سخن پایانی:

در پایان پیشنهاد ما به شما این است که از باتری مناسب حرفه‌ای و قدرتمند استفاده کنید استفاده از یک باتری نامناسب و ضعیف می‌توانند به دستگاه شارژر شما خسارت وارد کنند.

 

اگر باتری شارژی جدید خریداری کرده اید حتماً اجازه دهید ۳ تا ۴ بار عملیات شارژ و تخلیه به‌صورت کامل صورت پذیرد به این عملیات priming یا پر کردن گفته می‌شود. اگر باتری در هنگام استفاده گرم شد صبر کنید تا باتری خنک شود استفاده از باتری در زمانی که دمای آن بالاست به آن آسیب زیادی وارد خواهد کرد گرما می‌تواند به بیشتر باتری‌ها آسیب برساند اما باتری‌های لیتیوم یون بسیار حساس‌تر هستند.

 

زمانی که ابزار توان خود را  از دست دادن باتری را شارژ کنید و منتظر نمانید دستگاه دیگر توان حرکت کردن نداشته باشد و در آن زمان باتری را شارژ نمایید.  این کار می‌تواند به سلول‌های باتری آسیب برساند.

 

تلاش نکنید با دست‌کاری الکترونیکی باتری‌ها را به هم تبدیل کنید. ممکن است نوسانات الکترونیکی به شما یا دستگاه یا باتری آسیب برساند.

اگر باتری به‌شدت زمین برخورد کرد وضعیت فیزیکی باتری را بررسی نمایید در این‌گونه موارد باتری‌های نیکل کادمیوم مقاوم‌تر از باتری‌های یون لیتیوم هستند.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/باتری-شارژی-در-ابزار-و-شرایط-نگهد/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم