رشد صنایع چوبی در اصفهان

شرکت ماهون چوب قم

وجود التهابات اقتصادی و رکود حاکم بر اکثر صنایع باعث روندی کند در توسعه و پیشرفت اغلب صنایع گردیده است. مطمئنا صنعت درآمدزا و اشتغال زای چوب نیز از این غائله کلی مستثنی نمی باشد. اصفهان از استان های فعال در صنعت چوب در کشور اطلاق می شود. وجود استادکاران حرفه ای در زمینه منسوجات چوبی در این استان باعث رشد چشمگیر صنایع چوبی در اصفهان شده است. البته نمی توان از چالش های پیش روی این عزیزان در بحران های دوره ای حاکم بر اقتصاد کنونی چشم پوشی نمود. بالا رفتن قیمت تمام شده، کاهش میزان فروش، رکود موجود در بازار و مشکلات در تهیه مواد اولیه تنها بخش کوچکی از شرایط حاکم بر این صنعت بزرگ می باشد. وجود اینگونه شرایط در هر بخشی از صنعت به کند شدن و در نهایت تغییر شاغل فعالان این عرصه منجر خواهد شد. حال آنکه صنعتگران حرفه ای شاغل در بخش چوب در استان اصفهان با تمام قدرت در برابر این شرایط مقاومت نموده اند. حضور گسترده صنایع چوب طبیعی استان اصفهان در سراسر کشور و حتی بازارهای بین المللی نشانی بر این مدعا است.

برگزاری نمایشگاه صنایع چوبی در اصفهان

شاید بتوان بزرگترین رویدادهای مربوط به صنایع چوبی در استان اصفهان را به برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه چوب و یراق آلات در استان اطلاق نمود. حضور گسترده و ۹۵ درصدی تولید کنندگان عرصه چوب و یراق آلات در این دوره از نمایشگاه نشان دهنده جایگاه و قدرت برگزاری چنین گردهمایی های در استان بود. هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع چوب، ماشین آلات، یراق آلات و مواد اولیه در اصفهان برگزار شد. این نمایشگاه فرصتی برای نشست و هم اندیشی اعضای اتحادیه و انجمن صنایع چوب و مدیران شهری اصفهان بود. حاضران در جلسه به بیان مشکلات و آسیب های وارده بر بدنه این صنعت پرداختند. آنها با هم اندیشی جهت رفع مشکلات و یافتن راه حلی مناسب برای عبور از بحران های حاکم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

آنها بر این باور  بودند که نیاز به تاسیس مرکزی برای واحدهای صنفی مربوط به صنایع چوبی در اصفهان است. حضور این مرکز به کاهش مشکلات فعالان بخش چوب و صنایع وابسته به آن خواهد شد. نمایشگاه محل تلاقی خریدار و تولیدکننده می باشد. وجود اینگونه نمایشگاه ها باعث رونق تولید، رشد و توسعه اقتصاد استان خواهد شد. حرفه نجاری و فعالیت در صنعت چوب نیازمند تخصص، خلاقیت و ابتکار می باشد که استان اصفهان در این زمینه بسیار پر توان می باشد.

 

امیدهای جاری در صنایع چوبی در اصفهان

طبق بیانات مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان خبر از احداث و راه اندازی یک مجموعه ۴۰ هکتاری به منظور کمک به توسعه صنایع چوبی در اصفهان داد. هدف از این امر را قرار گیری صنایع وابسته در صنعت چوب و یراق آلات برای هم افزایی بیشتر در بین تولیدکنندگان عنوان نمودند. همچنین به حضور گسترده تر تولیدکنندگان بخش داخلی در فرایندهای نمایشگاهی نیز می توان اشاره کرد. این امر سبب رونق بیشتر فروش تولیدات تولیدکنندگان داخلی و مطرح شدن برندهای فعال در این عرصه در سراسر کشور می شود. همچنین امکان مبادلات میان تولیدکنندگان و فراهم آورندگان مواد اولیه در استان می شود. حضور فعال رسانه ها در بخش های اقتصادی بالاخص صنایع چوبی در اصفهان به رونق بیشتر این صنعت منجر خواهد شد. رسانه می توانند به معرفی برندهای با کیفیت و از بین بردن باور غلط در عموم مردم بر عدم کیفیت محصولات وطنی بپردازند.

 

مشکلات جاری در صنایع چوبی در اصفهان

مشکلات فراوان اقتصادی، ارزی، تحریم ها، اجرا نشدن قوانین در رابطه با صنوف و قوانین مالیاتی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان در عرصه چوب می باشد. مشکلات مربوط به تسهیلات بانکی، بیمه و مالیات نیز از جمله ایرادات وارده بر فعالیت دولت در تعامل با تولیدکنندگان می باشد. برای کاهش این مشکلات دولت مبنای محاسباتی خود را بر اساس تعداد نیروی کار و تخفیف های مالیاتی برای تولید کننده در نظر بگیرد. همچنین به تفاوت های موجود در تسهیلات ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی برای فعالان این عرصه می توان اشاره نمود. از جمله این مشکلات می توان  به چند نرخی بودن بیمه اشاره کرد. از جمله می توان به آزاد بودن بیمه کارفرمایان این بخش و عدم رضایت آنها توجه نمود. وجود مشکلات صنفی و عدم نظارت و بازرسی بر قیمت ها نیز بر این مشکلات می افزاید.

 

نقش انجمن علمی صنایع چوب در استان

رویکرد این انجمن برای صنایع چوبی در اصفهان را ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه می دانند. در این انجمن ایده های ناب مطرح شده توسط متخصصان به اساتید ارائه می شود. آنها با کمک و همفکری به رونق و صنعتی شدن ایده های مطرح شده می پردازند. وجود هفت هنرستان و سالانه خروج ۱۵۰ هزار نفر از این مراکز نیاز مبرن این استان را به تقویت قطب علمی در صنعت چوب اصفهان می طلبد.

وجود شهرک های بزرگ صنایع چوبی در اصفهان و گسترش اینگونه فعالیت ها در استان افق دید روشنی در اختیار ما قرار می دهد. استان با ظرفیت بالایی که در بخش چوب از خود نشان داده است توانایی تبدیل شدن به قطب چوب ایران را دارد.

منبع نوشته: https://esfahanchoob.com/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%DA%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم