شهر جهانی مبلمان منبت یکساله شد

شرکت ماهون چوب قم

همدان- ایرنا- یک سال از ثبت تاریخی مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان می‌گذرد، روزی که در سایه حمایت‌های بی‌چون و چرای دولتمردان تدبیر و امید، این هنر صنعت با قدمتی بیش از نیم قرن بر تارک صنایع دستی دنیا تکیه زد.

بی‌تردید جهانی شدن مبلمان منبت ملایر فصل جدیدی به روی این هنر صنعت گشود و حالا پس از گذشت یک سال، جهان‌شهر منبت به خوبی توانسته توانمندی‌ها، ظرافت‌ها و استعدادهای هنری بی‌همتای خود را به رخ جهانیان بکشد.

این بستر اما با پشتیبانی، همدلی، مدیریت و حمایت‌های دلسوزانه استاندار همدان، فرماندار و نمایندگان وقت مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در کنار دیگر مجموعه‌ها همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخش دولتی، فعالان صنعت مبل و منبت این شهرستان، تشکل‌ها و انجمن‌های مبل و منبت، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان فراهم و با تایید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی، ملایر خاستگاه مبلمان منبت در جهان شد. افتخاری بزرگ که سکان مدیریت صنعت مبلمان منبت در کشور و جهان را به ملایر سپرد.

اوایل دی‌ماه سال گذشته بود که در بازدید یک‌روزه هیاتی متشکل از دکتر «غاده هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ظرفیت‌های صنعت مبلمان منبت، نوید جهانی شدن ملایر داده شد و و این آرزوی ملایری‌های در روزهای سرد دی‌ماه رنگ حقیقت گرفت و این شهر در فهرست صنایع دستی جهان قرار گرفت.

بدون شک این موفقیت شروعی تازه در مسیر پیش‌روی هنر صنعت مبلمان منبت ملایر است، آغازی روشن که به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با تلاش جمعی به دست آمد و همه در کنار هم موجب شدند آبروی ملایر در این زمینه حفظ شود.

فرماندار ویژه ملایر: اگرچه شیوع ویروس کرونا شرایط را برای فروش این محصول کمی دشوار کرد و مواد اولیه این هنر صنعت تا حدود سه برابر افزایش یافت، اما کرونا مانعی برای فعالان مبلمان منبت ملایر نشد و تمام همّ و غمّ خود را برای طراحی سایت فروش مجازی صرف کردند و سایت «ملایر آگِر» طراحی شد و در آستانه راه‌اندازی است.

«قدرت الله ولدی» بر این باور است که زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی برای کسب عنوان جهانی مبلمان منبت فراموش شدنی نیست و برای پیمودن پله‌های ترقی این هنر صنعت در سطح جهان باید این وفاق، همدلی و زحمات شبانه‌روزی با همین همت تداوم یابد.

به گفته وی، اگرچه شیوع ویروس کرونا شرایط را برای فروش این محصول کمی دشوار کرد و قیمت مواد اولیه این هنر صنعت تا حدود سه برابر افزایش یافت، اما کرونا مانعی برای فعالان مبلمان منبت ملایر نشد و تمام همّ و غمّ خود را برای طراحی سایت فروش مجازی صرف کردند و سایت «ملایر آگِر» طراحی شده و در آستانه راه‌اندازی قرار دارد.

فرماندار ویژه ملایر در نشست ستاد دائمی ارتقای شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های مبل و منبت این شهرستان و توسعه ۲۰ هکتاری شهرک مبلمان حاجی‌آباد، تاکید کرد: مانعی برای ورود افراد غیربومی در حوزه مبلمان منبت نداریم، اما اختصاص این مبلغ و واگذاری زمین باید با نظر فعالان مبلمان منبت ملایر انجام شود و اولویت به فعالان این شهرستان داده شود تا حق آنها در شرایط کنونی ضایع نشود.

ولدی، خواستار توجه ویژه مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی ملایر به خوشه مبلمان منبت شد و گفت: با توجه به اختصاص تسهیلات دولتی به این خوشه‌ها، باید تلاش شود این کمک های مالی به سرعت جذب و در اختیار فعالان صنعت مبل و منبت قرار گیرد.

خانواده هنرصنعت مبلمان منبت شهرستان ملایر بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و حدود ۹ هزار استادکار(منبت‌کار) با بیش از پنج هزار کارگاه فعال دارد.

سهم شهرستان ملایر در تولید مبلمان منبت کشور ۶۵ درصد است که پس از ملی و جهانی شدن این هنر صنعت، سالانه شمار زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به این دیار سفر می کنند به نحوی که در جشنواره تابستانی سال گذشته، ملایر میزبان بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر بود.

به اذعان مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری، ملایر یکی از موفق‌ترین تجربه‌های شهر جهانی در کشور است و در کمتر شهری از شهرهای جهانی در سطح بین‌المللی و ملی این حرکت مستمر و پُرتلاشی که در ملایر دیده می شود را شاهد هستیم.

«علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ضمن تبریک نخستین سالگرد جهانی شدن مبلمان منبت ملایر، گفت: قبل و بعد از ملی و جهانی شدن این هنر صنعت و تداوم این فعالیت‌ها، کُنش‌گری فعالی با مدیریت خوب و منسجم فرمانداری شهرستان ایجاد شد که جای تبریک دارد.

مالمیر: ملایر باید در مقیاس جهانی خاستگاه این هنر صنعت شود، در حالی‌که با جهانی شدن مبلمان منبت، این ظرفیت برای ملایر ایجاد شده که بتواند صنعت مبل و منبت کشور در این شهر رهبری و مدیریت کند.

وی، جهانی شدن مبلمان منبت ملایر را نقطه عطف یک فرآیند دانست که شتاب حرکت برای رسیدن به اهداف متعالی در این حوزه را تندتر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، تاکید کرد: جهانی شدن یک نقطه شروع مجدد است که باید عالمانه‌تر تداوم یابد تا با کیفیت مطلوب و شرایط بهتری این کسب و کار را ادامه دهیم.

مالمیر با تاکید بر اینکه ملایر باید در مقیاس جهانی خاستگاه این هنر صنعت شود، اظهار داشت: با جهانی شدن مبلمان منبت، این ظرفیت برای ملایر ایجاد شده که بتواند صنعت مبل و منبت کشور را  رهبری و مدیریت کند.

به گفته وی، جهانی شدن مبلمان منبت نوع نگاه‌ها به ملایر را متفاوت کرده و حضور مسوولان کشوری و مراجعه و تقاضای سرمایه‌گذاران به این شهرستان با توجه به مهیا بودن بسترها، برای ما بسیار ملموس است.

مالمیر با اشاره به بروز شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: شیوع این بیماری اجازه نداد آیین وژه گرامیداشت نخستین سالگرد جهانی شدن مبلمان منبت ملایر را به صورت گسترده و مناسب برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: البته همه گیری ویروس کرونا فرصتی شد تا به فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت و بستر، متمرکزتر شویم و در حوزه فروش و تبلیغات این هنر صنعت گام‌های موثری با استفاده از این ظرفیت عظیم برداریم.

تولید و طراحی صنایع دستی نیازمند خلاقیت

مالمیر در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که در حوزه صنایع دستی همچون سفال و مبل و منبت از آن به شدت رنج می‌بریم، ضرورت خلاقیت در تولید و طراحی است که در این حوزه باید بیشتر فعالیت کرد.

وی، تهیه یک سند راهبردی برای این هنر صنعت را ضروری دانست و با اشاره به ورود فعال دانشگاه‌های ملایر برای ثبت جهانی، گفت: با تداوم این هم‌افزایی در فرآیند تولید، کیفیت محصول، مواداولیه، ارتباط با بازار، خدمات پس از فروش، اعتماد و وفاداری مشتری و سایر موارد، شاهد این امر خواهیم بود که پازل‌های حرکتی این هنر صنعت، آینده خوبی را برای ما رقم می‌زند.

شهرداری ملایر نیز دراین زمینه تلاش موثری در حوزه فضاسازی شهری در جهت معرفی هرچه بهتر و بیشتر هنرصنعت جهانی منبت داشته است.

شهردار ملایر نیز دراین خصوص گفت که علاوه بر ساخت المان‌ها و نمادهای مبلمان منبت در سطح شهر، کتیبه شهر جهانی در مبدا ورودی ملایر(از سمت بروجرد) با ۲ متن فارسی و انگلیسی در دست ساخت است و المان اصلی شهر نیز قرار است با تلفیقی از منبت و انگور در ورودی ملایر از محور اراک نصب شود.

«حسین بابایی» با اشاره به اقدامات شهرداری مبلایر برای همراهی و همکاری با سرمایه‌گذاران، افزود: از سرمایه گذارانی که قصد ساخت هتل آپارتمان در این شهر را داشته باشند، هیچ‌گونه هزینه و عوارضی برای صدور مجوزهای مربوطه اخذ نخواهد شد.

تاسیس هنرستان مبل و منبت در ملایر

تاسیس و راه‌اندازی مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت و رشته‌های مرتبط با این صنعت در دانشگاه ملایر و مرکز نوآوری مبل و منبت در دانشگاه آزاد اسلامی ملایر از جمله اقدامات این مراکز آموزشی است که به‌تازگی نیز مجوز تاسیس هنرستان مبل و منبت در دانشگاه آزاد اسلامی ملایر اخذ شده و به دنبال ایجاد مدرسه عالی مهارت مبل و منبت است.

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز از اتفاقات خوبی که پس از جهانی شدن این هنر صنعت در حوزه زیرساخت‌ها روی داده، ابراز خرسندی کرد و گفت: در این مدت نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های زیادی در نقاط مختلف شهر و روستاهای ملایر ایجاد شده و محدوده شهرک مبلمان منبت این شهر نیز حدود ۲۰ هکتار افزایش داده می شود.

«یدالله کریمی»، انجام مراوده برای فروش مبلمان منبت در فروشگاه‌های اتکا سراسر کشور، انعقاد قراردادهایی با بانک‌های مسکن و کشاورزی و تهیه تیزر تبلیغاتی برای پخش از رسانه ملی و راه‌اندازی سایت «ملایر آگر» را از دیگر اقدامات موثر در زمینه معرفی بیشتر این هنرصنعت با هدف رشد و توسعه اقتصادی ملایر عنوان کرد.

منبع نوشته: http://tnews.ir/site/165d184517869.html?refc=2

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم