مسیریابی توسعه صنعت چوب

شرکت ماهون چوب قم

التهابات اینروزهای اقتصاد کشور، بی شک تأثیر زیادی بر روی صنایع چوب اصفهان نیز گذاشته و تولیدکنندگان را با چالش‌های بسیار زیادی مواجه کرده است. بالا رفتن قیمت تمام شده، کاهش میزان فروش، رکود موجود در بازار، مشکلات در تهیه مواد اولیه و سایر مواردی از این دست معضلاتی است که واحدهای تولیدی  را دست به گریبان کرده است. هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع چوب، ماشین آلات، یراق آلات و مواد اولیه در اصفهان، فرصتی برای برگزاری نشست هم اندیشی اعضای اتحادیه و انجمن صنفی صنایع چوب و مدیران شهری اصفهان بود که با میزبانی شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان فراهم شد؛ در حالی که جای خالی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در نشست خبری این رویداد احساس گردید.

 

محمد مجیری، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در نشست هم اندیشی فعالان بخش خصوصی صنعت چوب و مدیران این عرصه که در محل پاویون دائمی نمایشگاه های اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: حرفه نجاری و فعالیت در صنعت چوب به تخصص، خلاقیت، ابداع و ابتکار نیاز دارد و ظرفیت مناسبی در این زمینه در اصفهان وجود دارد. وی با تاکید بر لزوم ارتقاء صنعت چوب در اصفهان، حضور پر رنگ فعالان اقتصادی در این نمایشگاه را نشان دهنده ظرفیت بسیار مناسب اصفهان برای برگزاری این نمایشگاه ها دانست و افزود: باید جلسات هم اندیشی و مذاکره بیشتری میان اعضای این صنف برگزار شود تا شاهد مشکلات کمتری در واحد های صنفی باشیم و بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

 

۹۵درصد حاضران

فعالان تولیدی هستند

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اضافه کرد: باید مرکزی برای واحد های صنفی مربوط به صنعت چوب و یراق آلات در اصفهان به وجود بیاید تا مشکلات این صنعت کمتر شود. مجیری فضای نمایشگاه را محل تلاقی خریدار و تولیدکننده عنوان نمود و با اشاره به پروژه بزرگ نمایشگاه جدید اصفهان که فضای گسترده تری در اختیار غرفه داران قرار می دهد، تاثیر نمایشگاه بر رونق تولید و رشد و توسعه اقتصادی کشور را یادآور شد. وی تصریح کرد: تولیدکننده ها، اتحادیه و تشکل های مربوط به صنایع چوب و یراق آلات باید از هم اکنون برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه سال بعد را مد نظر داشته باشند. مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در اشاره به مشکلات این صنف، آماده سازی یک مجموعه ۴۰ هکتاری توسط شهرداری اصفهان را عاملی در راستای کمک به توسعه صنایع چوب و یراق آلات عنوان کرد و افزود: با ایجاد شهرک مبل و دیگر صنایع وابسته در کنار هم، امکان هم افزایی بیشتر در بین تولیدکنندگان این عرصه فراهم می گردد.

بهزاد خانی، مدیر بازرگانی شرکت چیستا، مسئول برگزاری نمایشگاه نیز گفت: اصفهان تنها شهری است که بعد از یک سال از ظرفیت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بر خوردار بود. وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته ۷۰درصد غرفه داران را واردکنندگان صنعت چوب و یراق آلات تشکیل می دادند، نکته حائز اهمیت نمایشگاه امسال را، حضور بیشتر تولید کنندگان اعلام کرد که ۹۵درصد غرفه داران فعالان عرصه تولید هستند. همچنین، ۵درصد وارد کننده و ۵۰درصد شامل غرفه داران مواد اولیه ام دی اف، نوپان و ماشین آلات صنعت چوب و فعالان یراق آلات می باشد.

 

نمایشگاه نشان دهنده

رشد اقتصاد شهری

محمد شادمند، رییس اتحادیه صنف صنایع چوب و یراق آلات در نشست هم اندیشی فعالان بخش خصوصی صنعت چوب، نمایشگاه را مسیر اصلی معرفی محصولات با بازار و  عامل مهمی برای رشد اقتصاد شهری دانست که می تواند در این زمینه ظرفیت های اقتصادی خوبی را برای شهر ایجاد کند. وی نیز به نقش رسانه ها در معرفی تولیدات داخل و کیفیت مطلوب کالای ایرانی پرداخت و افزود: رسانه ها می توانند خلاف این ادعا که تولیدات داخل از کیفیت لازم برخوردار نیست را اثبات کنند. شادمند، اصفهان را شهری سرآمد در صنایع چوب نامید و خواستار احداث محلی برای تولید کنندگان این عرصه شد.

رییس اتحادیه صنایع چوب و یراق آلات با اشاره به مشکلات فراوان اقتصادی، ارزی و تحریم ها، از اجرانشدن قوانین ابراز تاسف کرد و گفت: چنانچه بخواهیم انتقادی از اجرا نشدن قوانین بکنیم، با ما برخورد می شود. وی تصریح کرد: اگر دولت در تسهیلاتت بانکی، بیمه و مالیات که اصلی ترین مشکلات اصناف است، برمبنای تعداد نیروی کار، تخفیف ها ی مالیاتی و تسهیلاتی برای تولیدکننده درنظر بگیرد به کاهش مشکلات و رونق تولید کمک خواهد کرد. شادمند از جنگ اقتصادی و شرایط دشوار کار صحبت کرد و افزود: همه باید کمک کنیم تا تولید تقویت شود و شرایط تغییر کند.

رئیس انجمن صنفی تولید و توزیع کنندگان فرآورده های چوبی استان اصفهان از اجرا نشدن قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی بطور یکسان که مشکلاتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است، گلایه کرد. مهرداد صالحی گفت: برای ارسال کالا طبق قوانین راه و ترابری، استفاده از کدپستی الزامی شده که این قانون در شهرهای دیگر بویژه تهران اجرا نمی شود. وی افزود: معمولا در کمیسیون ها متضرر می شویم و برای انجام کارها باید با تمام ادارات و نهادهای دولتی بجنگیم.

 

بطور یکسان

مشمول قوانین بیمه نیستیم

گلشنی، نایب رئیس اتحادیه مصنوعات چوب و یراق آلات با اشاره به عضویت حدود ۴ هزار نفر در اتحادیه از مشکلات چندنرخی بودن بیمه گلایه کرد و گفت: در حالیکه همه ما تولیدکننده هستیم، بطور یکسان مشمول قوانین بیمه نیستیم. چرا کارفرما مشمول بیمه آزاد می شود؟ و چرا در شرایط یکسان، عده ای سهم بیمه ۱۰درصد و عده ای سهم ۳۰ درصد را دریافت می کنند؟ بدرستی برای ما مشخص نیست.

مسعود رحمتی، نایب رئیس انجمن علمی صنایع چوب و عضو هیات مدیره انجمن های علمی و صنفی، رویکرد فعالیت های انجمن را تلاش برای پیوند بین صنعت و دانشگاه عنوان کرد و گفت: ایده های خوب در انجمن صنفی مطرح و با مشاوره اساتید متخصص در سطح علمی بررسی می شوند. وی از راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی صنایع چوب در ۲ سال اخیر خبر داد که دانشجویان آن، از اعضای صنف هستند. رحمتی با اشاره به وجود ۷ هنرستان در اصفهان، گفت: این درحالی است که فقط یک دانشگاه در رشته صنایع چوب داریم که فقط می تواند ۲۵ نفر از ۱۵۰ هزار نفر خروجی را جذب کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات صنفی صنایع چوب، عدم نظارت و بازرسی بر قیمت ها و فروش مصالح پرداخت.

 

نقش نمایشگاه

اثبات شده است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در بیان شرایط دشوار و جنگ اقتصادی، به نقش نمایشگاه در مقابله با این شرایط پرداخت و گفت: نقش نمایشگاه در توسعه اقتصادی و بازاریابی اثبات شده است. ضمن آنکه به رونق تولید و صادرات و کاهش مشکلات اقتصادی اجتماعی کمک می کند. علی یارمحمدیان گفت: شرکت های اروپایی ۱۶درصد درآمد خود را برای حضور در نمایشگاه هزینه می کنند. همچنین، چین حضور در نمایشگاه ها را از اولویت های اصلی خود می داند. وی با اذعان به اینکه فضای فعلی نمایشگاه از استانداردهای لازم برخوردار نیست، از امکانات نمایشگاه جدید اصفهان برای برگزاری نمایشگاه منطقه ای و سالن های مذاکره خبر داد. مجید نائب زاده، مدیر اجرایی شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان نیز با اشاره به حضور ۴۴ شرکت از استان های مختلف کشور در هفدهمین نمایشگاه صنایع چوب، یراق آلات و مواد اولیه، گفت: برخی مشکلات اقتصادی و ارزی موجب کاهش استقبال از نمایشگاه صنعت چوب و یراق آلات شده است که باید همه مسئولان در زمینه رونق تولید و حمایت از صنعت چوب و سرمایه گذاری مناسب فعالیت کنند.

منبع نوشته: http://eghtesadbazar.ir/رویدادها/8070-مسیریابی-توسعه-صنعت-چوب

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم