همه چیز درباره دستگاه سی ان سی

شرکت ماهون چوب قم

حتماً برای شما سوال شده که این قطعات فلزی و چوبی که در محیط زندگی خودتان می‌بینید، چگونه برش خورده‌اند و به این شکل درآمده‌اند؟ پاسخ، دستگاه‌های CNC است که با دقت بالا، چوب و فلز را برش می دهند. در این مطلب به شما می‌گوییم CNC چیست و چه انواعی دارد.

هدف دستگاه های CNC این است که دخالت انسان ها در برش کاری و شکل دادن به چوب و فلزرا به حداقل برساند. نیاز انسان ها به تولید انبوه قطعات ماشینی و اهمیت دقیق بودن برش ها و یکسان بودن قطعاتی که تولید می شوند، باعث به وجود آمدن CNC ها شده است. در واقع، مهم ترین مزیت های استفاده از CNC ها، این است که با سرعت و دقت بالا می توانند قطعات با کیفیت و به دور از خطاهای انسانی را تولید کند که در صنعت اهمیت بسیار بالایی دارند.

 در یک تعریف کلی، دستگاه های CNC طرح و الگوی مورد نظر طراح را دریافت میکند و با استفاده از مورتو و ابزارهای برشی که دارد، قطعه نهایی را برش میدهد. به عبارتی دیگر، سی ان سی ها دستگاه هایی هستند که قطعات متحرک دارند و این قطعات توسط موتور یا مورتور ها و به واسطه یک رایانه کنترل می شوند.

کاربرد رایانه این است که طراح بتواند الگوهای مورد نظرش برای برشکاری یا به صورت کلی ایجاد هرگونه تغییر در فلز یا چوب را به صورت کد از طراح دریافت کند و با کنترل موتور ابزارهای تراشکاری، قطعه مورد نظر طراح را آماده کند. به این کد های دستوری، G-Code یا M-Code گفته میشود. این دستورها معمولا توسط کد نویس یا نرم افزارهای CAM تولید میشوند. در ماشین آلات امروزی، زبان استاندارد سی ان سی ها G-Code است. این کدها باید با توجه به کارکرد و خروجی مورد نیاز تغییر کنند، اما عمده کدهای پایه، یکسان باقی مانده اند. هر دستور از ترکیبی از حرف و عدد تشکیل می‌شود که به آن «کلمه NC» گفته می‌شود.

دستگاه های CNC چگونه کار می کنند؟

به صورت کلی، ابتدا لازم است طرح نهایی توسط طراح و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مانند سالید ورکس، اتوکد یا تری دی مکس طراحی میشود. این طرح به صورت کدها G-Code به دستگاه داده میشود. در نهایت هم اپراتور با استفاده از صفحه کنترلی که در اختیار دارد، مشخصات لازم را وارد میکند. با روشن کردن دستگاه، اسپیندل موتور به حرکت در می آید و در نهایت طرح مورد نظر ایجاد میشود.

اسپیندل نوعی موتور است که توانایی زیادی در تولید حرکت چرخشی با دور بسیار بالا را دارد و در نتیجه این کارکرد، جزو مهم ترین بخش های دستگاه های CNC به حساب می آیند.

دستگا های امروزی CNC، عملیات طراحی یک قطعه مکانیکی و همچنین برنامه تولید آن را به صورت کاملاً خودکار انجام میدهد. طراح مدل مورد نظرش را با استفاده از برنامه های کامپیوتری (CAD) طراحی و با استفاده از نرم افزارهای CAM به کدهای دستوری تبدیل میشود که این کدهای برای دستگاه CNC قابل فهم است و بعد از آنکه روی دستگاه بارگزاری شدند، دستگاه CNC می تواند خروجی مورد نظر طراح را ایجاد کند. یک دستگاه برای تولید قطعات مکانیکی cnc مورد نظر طراح به ابزارهای متفاوتی مانند ارّه، مته، ریل و واگن ارزان و… نیاز دارد. دستگاه ها و ماشین الات مدرن معمولا همه این ابزارها را در یک اتاقک واحد دارند.

نمونه‌هایی از دستگاه‌های CNC در صنعت

دستگاه های CNC به انواع و اقسام متنوعی تری در بازار وجود دارند. انواع دریل ها، ماشین آلات گلدوزی، انواع ماشین های ساینده، ماشین آلات پانچ، دستگاه های برش Hot Wire، دستگاه برش لیزر و… تنها بخشی از انواع دستگاه های سی ان سی هستند. در ادامه، چند دستگاه پرکاربرد که به احتمال زیاد اسمشان هم به گوشتان آشنا است را به شما معرفی می کنیم.

دستگاه فرز CNC

فرز یکی از پرکاربردترین دستگاه های ماشین کاری است. در این دستگاه برای براده برداری از جسم مورد نظر، از ابزار تراش دوّار استفاده میشود. به این صورت که با توجه به برنامه از پیش تعیین شده، محور ابزار تراش در جهت و زاویه مشخص عمل براده برداری را انجام میدهد تا در نهایت تراشه مورد نظر تولید شود. حرکت دستگاه های فرز معمولا در راستای سه محور طول X، عرض Y و عمق Z انجام میشود. البته برخی از فرزهای CNC های امروزی چهار تا شش محور دارند.

دستگاه تراش CNC

از دستگاه‌های تراش برای تراشکاری و شکل دادن به قطعات چوبی و فلزی استفاده میشود، به خصوص قطعه هایی که دارای سطح مقطع دایروی هستند. نحوه کار آن هم به این صورت است که دستگاه قطعا را حول محور خودش به دوران می اندازد و با استفاده از تیغه ای که دارد، عملیات برشکاری را با دقت بالا انجام میدهد. البته ماشین های تراش به صورت کلی در دو نوع دستی و CNC در بازار وجود دارند. ماشین های تراش قدیمی تر دو محور X و Z را داشتند، اما دستگاه های پیشرفته تر امروزی از 3، 4، 5، 6 و n محور هم تشکیل میشوند.

دستگاه برش پلاسما

دستگاه های برش پلاسما قطعات که عمدتاً فلزی هستند را با بهره گیری از یک جت شتاب دهنده پلاسما که حرارت بالایی هم دارد، برش میدهد. نحوه کارش هم به این صورت است که هوای فشرده یا یکی از گازهای نجیب جدول تناوبی از نازل دستگاه با سرعت بسیار بالا دمیده میشود. در همین حین، یک قوس الکتریکی ایجاد میشود که در نتیجه، گاز به حالت پلاسما در می آید.

حرارت پلاسما که به طرز قابل توجهی بالاست، می تواند فلز را ذوب کند و برش های دقیقی را روی دستگاه مورد نظر ایجاد کند. البته همانطور که توضیح دادیم، طراح باید کد مورد نظرش را به دستگاه بدهد، دستگاه هم الگوی مورد نظر طراح را به زبان قابل فهم برای خود دریافت کرده و عملیات برش کاری را انجام میدهد. گاز های استفاده شده هم در کیفیت نهایی قطعه برش خورده موثر است.

در پایان، امیدواریم از مطالعه این آموزش که توسط تیم سی ان سی صنعت جهان به آدرس اینترنتی cncsanatjahan.com تهیه شده، لذت برده باشید.

منبع نوشته: https://www.mosalasonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-45/127708-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم