ویژگی‌های انواع تخته سه لا و چند لا

شرکت ماهون چوب قم

اگر به اطراف خانه یا دفتر خود نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که تقریباً اکثر وسایل چوبی از تخته سه لا ساخته شده است. به همین دلیل، این محصول یکی از محبوب ترین چوب هایی است که در سراسر جهان توسط متخصصانی مانند طراحان داخلی، معماران، پیمانکاران و صاحبان خانه ترجیح داده می شود.

تخته سه لا چیست؟

تخته چندلایی یا همان تخته سه لایه همانطور که از نامش مشخص است، یک تخته چوبی است که از تعدادی ورق چوبی به هم چسبیده تشکیل می شود. این ورق ها به صورت لایه ای با چسب های بسیار قوی به هم متصل می شوند و یک تخته چوب بسیار مستحکم را پدید می آورند. انتخاب مواد اولیه مانند چوب، چسب مورد استفاده و تعداد شمع ها، ظرافت تخته سه لا را مشخص می کند.

انواع تخته چندلایی بر اساس تعداد لایه

تخته سه لا معمولاً به صورت سه، پنج یا چند لایه تولید می شود که رایج ترین آنها سه لایه است. این نوع تخته نسبت به انواع دیگر، تزئینی تر به نظر می رسد. استحکام داخلی، دوام و کیفیت انواع تخته سه لا تا حد زیادی به فرآیند تولید آن بستگی دارد. بنابراین توصیه می شود، پس از بررسی کامل برندهای معتبر در بازار مانند مجموعه مدحت وود، تصمیم به خرید خود بگیرید.

حال قبل از پرداختن به انواع مختلف تخته سه لا موجود در بازار، بهتر است ابتدا با لایه های آن آشنا شوید:

۱. تخته ۳ لایه

تخته سه لایی مرسوم ترین تخته چندلایی موجود در بازار است. تا مدت ها قبل به تخته چندلایی، تخته سه لا میگفتند؛ زیرا اولین نوع آن، سه لایه بوده و تا سالها پس از آن، تولیدکنندگان این تخته چوب را به همین صورت می ساختند. تخته سه لا نسبت به دیگر انواع تخته چندلایی نازک تر است اما استحکام بالایی دارد. از این تخته در ساخت وسایل تزئینی و استفاده برای فضای داخلی منازل استفاده می شود.

۲. تخته ۵ لایه

این محصول از پنج لایه روکش چوبی ساخته شده است و برای کارهایی که به استحکام چوبی زیادی نیاز ندارند، استفاده می شود.

۳. تخته ۷ لایه و بالاتر

نوع دیگری از تخته چندلایی وجود دارد که تعداد لایه های آن ۷، ۹، ۱۱، ۱۳ و بالاتر است. استفاده از تخته هفت لایه بسیار زیاد شده است؛ از این رو به آن نام تخته چند منظوره نیز می گویند. افزایش تعداد لایه ها باعث استحکام و مقاومت بیشتر چوب در برابر باد، آب و طوفان می شود. این نوع تخته در قالب بندی ساختمان ها و پشت بام منازل به کار می رود.

انواع تخته سه لا

برای دانستن تمام اطلاعات مهم در مورد انواع مختلف تخته سه لا موجود در بازار و کاربردهای آنها به خواندن این مقاله ادامه دهید تا هنگام خرید انتخابی درست داشته باشید.

۱. تخته چندلای چوب سخت

تخته چندلایه چوب سخت با چسباندن لایه های عمود بر روی یکدیگر تولید شده که این فرآیند موجب قوی و مستحکم شدن محصول نهایی می شود. چوب های سخت مانند توس، بلوط و افرا در ساخت این محصول استفاده شده، از این رو نسبت به سایر انواع تخته سه لا سنگین تر است. شما می توانید از این محصول برای هر وسیله ای که نیاز به قاب محکمی دارد و بتواند وزن بالایی را تحمل کند، استفاده کنید.

تخته چندلایی چوب سخت بین سه تا هفت لایه از درخت غان، افرا، بلوط، گردو یا سایر انواع چوب درختان سخت دارد. این نوع محصول برای مبلمان، جعبه های بسته بندی، تجهیزات ورزشی، آلات موسیقی و سایر اقلام نیازمند به قاب محکم استفاده می شود.

۲. تخته چندلای چوب نرم

فرآیند ساخت تخته چند لایی چوب نرم همانند چوب سخت حاصل بهم چسباندن چندین لایه چوب به صورت عمود بر روی یک دیگر با استفاده از یک چسب مصنوعی قوی است که این امر باعث ثابت باقی ماندن تخته سه لا می شود. از آنجایی که این تخته برای کاربردهای ساختاری استفاده می شود نباید وزن سنگینی داشته باشد؛ از این رو در ساخت آن از چوب های نرم مانند کاج، صنوبر، سرو و … استفاده می شود.

این نوع چوب معمولاً برای استفاده در فضای باز توصیه نمی شود؛ زیرا فاقد مقاومت کافی در برابر آب و هوا برای کار در فضای باز است.

۳. تخته سه لا سنباده

این تخته سه لا برای قسمت هایی که قابل مشاهده هستند مانند قفسه ها، پانل ها، قفسه های کتاب و موارد دیگر استفاده می شود. بنابراین، لایه های بالا و پایین این نوع تخته به خوبی سمباده می شوند و در طول فرآیند ساخت، سطح آن صاف می شود. آنها معمولا از تخته هفت لایه تشکیل شده اند که لایه های متقاطع روکش چوب دارند.

۴. تخته سه لا ساختاری

ساختار این نوع تخته بسیار محکم بوده اما به دلیل سطح ناصافی که دارد ترجیحاً برای مکان هایی مانندی قاب بندی، تیرها، کفپوش ها و پانل هایی که به طور کامل قابل مشاهده نیستند، استفاده می شود.

۵. تخته چندلایی هواپیما

از آنجایی چوب های سخت در ساخت این محصول کاربرد دارند، مقاومت آنها در برابر گرما و رطوبت نسبتاً بالا است. تخته سه لا هواپیما از روکش های بسیار نازک ساخته شده است که در عین داشتن استحکام قابل توجه، آن را سبک و انعطاف پذیر نگه می دارد. به این ترتیب، برای ساخت هواپیما، قایق و مبلمانی که برای نگهداری وزنه های سنگین طراحی شده اند، مناسب هستند.

۶. تخته چند لایه خارجی

تخته چندلایی خارجی به گونه ای طراحی شده است که تا سال ها در برابر باد، باران و سایر شرایط آب و هوایی مقاومت کند. این محصول در برخی مناطق، از چوب‌های سخت مانند بلوط ساخته می‌شود تا در برابر تمامی تغییرات منقطه ای دوام داشته باشد.

۷. تخته چند لایه دریایی

تخته چندلایه دریایی در مناطق مرطوب به خوبی عمل می کند و در برابر کپک و قارچ مقاومت بالایی دارد. با این حال، تخته سه لا دریایی کاملا ضد آب نیست و می تواند در برابر رطوبت متوسط ​​مقاومت کند. این محصول از چوب کاج یا صنوبر ساخته شده و یکی از با کیفیت ترین انواع تخته سه لا موجود در بازار است. تخته چندلای دریایی برای مبلمان فضای باز و عناصر تزئینی مانند گلدان یا نیمکت ایده آل است.

۸. تخته چند لایه روکش شده

اگر به دنبال تخته سه لا تزئینی هستید، ما به شما تخته های روکش شده مدحت وود را معرفی می کنیم. این نوع تخته مشابه سایر تخته های چند لایی هستند، اما با روکش نازکی از چوب زینتی پوشش داده می شوند. این نوع چوب علاوه بر زیبایی، سطحی با دوام دارد که می تواند در برابر آب، خراش و آسیب های دیگر مقاومت کند.

منبع نوشته: https://akhbarekhoob.ir/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D9%87-%D9%84%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1/172711/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم