ترکیبات شیمیایی چوب

شرکت ماهون چوب قم

 

ترکیبات شیمیایی چوب:

به طور کلی در داخل چوب دو دسته بزرگ از مواد را می توان یافت.

الف: ترکیبات ساختاری

ب: ترکیبات غیر ساختاری

ترکیبات ساختاری: در تشکیل دیواره سلولی نقش اساسی دارد و شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین می باشند.

سلولز: یک پلی مر خطی می باشد و مونومرهای سازنده آن گلوکزمی باشد و در حدود ۱۰۰۰۰ واحدگلوکزی دارد. در اغلب گونه ها در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد چوب خشک سلولز است که عمدتا در دیواره ثانویه متمرکز شده است.

همی سلولز: همی سلولز ها ارتباط بسیار نزدیکی با سلولز دیواره سلول دارند و از مونومرهای مختلفی ساخته شده اند. زنجیره مولکولی آنها کوتاه تر از سلولز است. زنجیره های جانبی دارند و در بعضی موارد شاخه دار شده اند. نسبت وزنی همی سلولز چوب خشک معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.درجه بسپارش اغلب همی سلولز ها فقط در حدود ۲۰۰ می باشد.

لیگنین: بسپاری متشکل از واحد های فنیل پروپان است . دارای ساختمان آروماتیک و حاوی گروه های فنلی است. لیگنین در فضای بین فیبریل ها ظاهر شده و تمامی دیواره سلول چوبی را در بر می گیرد تا آن را در مقابل فشار مقاوم کند. چوب نرمال سوزنی برگان در حدود ۲۶ تا ۳۲ درصد لیگنین و چوب نرمال پهن برگان در حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد لیگنین دارد.

ترکیبات غیر ساختاری: این ترکیبات در دیواره سلولی نقشی ندارند وشامل مواد استخراجی می باشند. این مواد در کانال های رزینی و سلول های پارانشیمی جای دارند. مقدار مواد استخراجی معمولا کمتر از ۱۰ درصد است.

Paul-Murray-Giant-Driftwood-on-Karamea-Beach

منبع:http://www.weblogiha.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم