تولید چوب بدون آسیب رساندن به جنگل

شرکت ماهون چوب قم

 

حدود سی و یک درصد مساحت خشکی های کره زمین را جنگلها تشکیل می دهند. جنگلها اکسیژن مورد نیاز برای حیات را تولید و سرپناه جانوران و انسانها را هم تامین می کنند. اما آنها در سراسر دنیا در معرض تهدید نابودی قرار دارند. طبق آمار«صندوق جهانی طبیعت» سالیانه چیزی بین ۴۶ تا ۵۸ میلیون مایل مربع از جنگلهای دنیا از بین می رود: یعنی، نابود شدن فضایی به بزرگی ۳۶ زمین فوتبال در هر دقیقه. یکی از دلایل اصلی این وضعیت، قطع بی رویه درختان برای تهیه چوب و الوار است.

برای حل این مشکل، کارخانه «کِبِنی» نروژ با استفاده از یک فن آوری محیط زیستی، بدون آسیب رساندن به طبیعت و قطع درختان گران قیمت و سختی نظیر درخت «آبنوس»، الوارهایی با کیفیت مشابه تولید می کند.

تزریق مایعات زباله های اُرگانیک نظیر «فورفوریل الکل» به درختان نرم که رشد سریعی نیز دارند، مثل کاجهای موسوم به گونه کاجهای «زرد» یا «رادیاتا»، موجب می شود چوب این درختان، پایداری و مقاومت بمراتب بیشتری پیدا کند. چوبها ابتدا تحت حرارت قرار می گیرند و در مرحله بعد خشک می شوند. در نتیجه محصول نهایی شبیه چوب درخت «ساج»، یا دیگر گونه های درختان گرمسیری می شود.

یان تری نیلسن، مدیر بازاریابی «کبنی» در مورد این فن آوری می گوید: «چوب های سخت سنتی دارای ویژگی هایی هستند که کار بر روی آنها را در فضای باز واقعا آسان می کند. زمان نسبتا درازی طراوت خود را حفظ می کنند، به نظر عالی می آیند و عمر طولانی ای هم دارند. اما در شرایط فعلی و با توجه به آسیب هایی که در نتیجه استفاده از این درختان گرمسیری به طبیعت وارد شده، واقعا ضرورت دارد تا جایگزینی پیدا شود که با محیط زیست هم سازگار باشد.»

این تجربه به ما نشان می دهد که می توان با استفاده از این گونهِ جدیدِ چوب، منازل چوبی ای ساخت که درست مثل نمونه های ساخته شده از چوبهای سخت، در برابر خشکی آب و هوا مقاومت داشته باشند. تولید کننده نروژی این محصول، دوام زیاد در برابر پوسیدگی و طول عمرطولانی را از دیگر مزایای این چوبها می داند. علاوه بر درختان چوب سخت گرمسیری، این محصول می تواند جایگزینی پایدار برای دیگر مصالح ساختمانی نظیر فلزات، پلاستیک و بتن هم باشد. با این حال تنها این آینده است که مشخص خواهد کرد بشر تا چه اندازه در راستای حفظ جنگلها و حراست از آنها گام برداشته است.

۱۳۹۳۱۲۲۰Pbf7174521

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم