مدیرعامل شرکت چوب وکاغذ مازندران خواستار توجه به زراعت چوب درکشور شد

شرکت ماهون چوب قم

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران خواستار توجه به زراعت چوب در کشور برای تامین کمبود چوب مورد نیاز صنایع مرتبط و برداشتن فشار از روی جنگل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‘ ابوالفضل روغنی ‘ روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران در دانشگاه کشاورزی ساری گفت : محل گلایه است که چرا وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با توجه به اهمیت زارعت چوب ، این بخش را فعال تر نمی کنند.

وی کمبود چوب مورد نیاز صنایع مرتبط در کشور را در حال حاضر یک و نیم میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود : با توجه به صنایعی که ایجاد و تاسیس می شوند ، در آینده کشور با بحران کمبود منابع چوبی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از راه های جبران کمبود چوب در کشور را واردات آن دانست ولی تاکید کرد : ما در این زمینه

خواستار اجرای مصوبه هیات وزیران برای واردات ‘ چوب با پوست ‘ به قیمت مناسب هستیم نه با قیمت گران.

وی اجرای طرح کاهش برداشت چوب از جنگل را با توجه به کمبود چوب در کشور ، رونق نداشتن زراعت آن و گرانی وارادات چوب با پوست ، نامناسب توصیف کرد و گفت : تقاضا داریم روند کاهش حجم برداشت از جنگل های کشور متوقف شود و برداشت از جنگل بر اساس توان اکولوژیک آن ادامه یابد.

روغنی به پایین بودن سرانه مصرف کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت : امروز سرانه مصرف کاغذ در آمریکا ۳۰۰ کیلوگرم، در اروپا ۶۰ و در ایران کمتر از ۲۰ کیلوگرم است.

وی با اظهار این که کاغذ یک کالای فرهنگی است ، به پیشینه فرهنگی ایران اشاره کرد و افزود : میزان مصرف کاغذ در کشور ما به رغم پیشینه فرهنگی طولانی آن در حال حاضر سالانه دو میلیون تن است و از این لحاظ با اروپا فاصله زیادی داریم.

روغنی همچنین به ظرفیت شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و گفت : این شرکت به همراه شرکت ‘ فریم ‘ و ‘ نکا چوب ‘ ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و تاکنون نیز حدود ۳۷۷ میلیارد تومان در این جنگل ها هزینه شده است.

همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران امروز ( چهارشنبه ) در محل سالن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در ساری آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه دارد.

در مدت برگزاری این همایش ۳۵ مقاله به صورت پوستر ارائه و ۱۷ مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه می شود.

روش های جنگلداری و شیوه های جنگل شناسی متناسب با توان اکولوژیک، وضعیت طبیعی و اجتماعی – اقتصادی جنگلهای شمال کشور، تاثیرات بیولوژیک (جنگل شناسی) اجرای طرح های جنگلداری در نیم قرن اخیر، الگوهای موفق حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری در قالب طرح های جنگلداری و وضعیت عرصه و منابع در مناطق خارج از طرح های جنگلداری از نظر حفاظت بخشی از محورهای این همایش است.

قرار است در این همایش مصوبات دو دهه گذشته، سیاست ها و قوانین بالادستی، تکالیف وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ادارات مرتبط با مصوبات و قوانین موضوع جنگلهای شمال کشور و تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و فرصت های اجرای برنامه بهینه سازی در جنگلهای شمال کشور، فرصت ها و چالش های سایر ظرفیت های اقتصادی در حوزه طرح های منابع جنگلی نظیر گردشگری، زراعت، باغداری، واحدهای سنتی و صنعتی پرورش آبزیان، ماکیان و پرندگان، قارچ، زنبور عسل و حشرات مفید، گل و گیاهان دارویی و زینتی، صنایع دستی، معادن مورد بررسی قرار گیرد.

این همایش را سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری جامعه جنگلبانی کشور، استانداری مازندران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور برگزار می کند.

دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس (نور)، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران ، سازمان حفاظت محیط زیست ، شرکت های چوب و کاغذ مازندران، نکاچوب، چوب فریم، چوب و کاغذ ایران (گیلان)، شرکت های تعاونی جنگل و انجمن های علمی جنگلبانی ایران، علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران ، کارفرمایان صنایع چوب ایران و آبخیزداری ایران هم از حامیان این همایش هستند.

جنگل های واقع در نیمرخ شمالی رشته کوه البرز که در پهنه ای به طول ۸۰۰ کیلومتر و به عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد، اغلب به نام جنگل های شمال شناخته می شود ولی نام اصلی و علمی آن، جنگل های هیرکانی است.ک/۳

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم