منبت آباده جهانی می‌شود

شرکت ماهون چوب قم

مسئول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آباده در استان فارس اعتقاد دارد که ثبت بین‌المللی نشان جغرافیایی آباده زمینه جهانی شدن این هنر صنایع‌دستی را فراهم کرده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، داود جعفرپور با اشاره به اینکه منبت آباده اولین صنایع‌دستی کشور است که نشان جغرافیایی بین‌المللی را دریافت کرده، گفت: حمایت‌های تجاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای تولیدات این رشته هنری، مهمترین ره‌آورد این رویداد به‌شمار می‌رود.

وی گفت: منبت آباده در سال ۹۲ ثبت ملی نشان جفرافیایی شده و گواهینامه این نشان را در سال ۹۳ کسب کرده است.

جعفرپور گفت: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاص جغرافیایی است و برای کالاهایی به کار می‌رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی ‌باشد.

وی درباره اهمیت این نشان، توضیح داد: هنرهایی که بومی یک منطقه به‌شمار می‌روند، باکسب این گواهینامه، هنر بومی آن منطقه قلمداد شده و به نام آن محدوده جغرافیایی ثبت می‌شوند تا دیگران در هیج جای دنیا نتوانند مدعی آن باشند و نمونه مشابه آن را عرضه کنند.

جعفرپور با اشاره به حمایت‌هایی که توسط نهادهای داخلی و بین‌المللی از کالاهای دارای نشان بین‌المللی جغرافیایی می‌شود، گفت: پیگردها و حفاظت‌های قانونی ملی و فراملی از این نشان، در داخل کشور توسط اداره کل مالکیت‌های معنوی قوه قضاییه و در سطح بین‌الملل توسط سازمان جهانی وایپو(wipo) به عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد، به منظور جلوگیری از تقلب، کپی رایت و دیگر اقدامات انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، رونق تجاری از دیگر مزایای کسب این گواهینامه و نشان است.

به گزارش ایسنا، در همایش معاونان صنایع‌دستی کشور، از گواهینامه ثبت بین‌المللی نشان جغرافیایی منبت آباده‌ رونمایی شد.

۱۴۲۲۳۴۱۴۸۱۲۹۷_۱۰۰

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم