منبت ملایر و مشکلاتی که دست به دست می شود/ دلالان بی هنر معضل هنرمندان شدند

شرکت ماهون چوب قم

 

هنر تزئینی منبت یکی از زیباترین و پرارزش ترین آثار دستی هنرمندان استان همدان و شهرستان ملایر به شمار می رود اما وجود واسطه ها مشکلاتی را برای این هنر پیش آورده بطوریکه همین امر سبب شده تا هنرمندان صنایع دستی در برابر سد دلالان و سودجویان هیچگاه به ارزش واقعی دسترنج خود دست نیابند.

به گزارش پایگاه خبری ملایری ها  مهر، هنر منبت از هنرهای ظریف و مشکل است که با کاردکهای مخصوص بر چوب کنده کاری می‌شود و علاوه بر منحصر به فردی، سبک و سیاق خاص خود را دارد.

منبت یکی از صنایع دستی استان همدان است و اگر چه جزو هنرهای بومی این استان محسوب نمی شود اما حدود پنج هزار صنعتگر در این عرصه فعالیت می کنند.

نگاهی به هنر منبت کاری در استان همدان نشان می دهد که در استان همدان به دلیل وجود درختان فراوان و مساعد گردو، صنعت منبت کاری در شهرستان های تویسرکان، ملایر و نهاوند رواج دارد و در این مناطق عملیات کنده کاری تنها بر روی سرویس مبلمان کامل و سرویس خواب کامل صورت می گیرد.

در این خصوص هنرمندان فعال در رشته منبت کاری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که در میان آنها فراهم نبودن تسهیلات برای ایجاد سیستم حمل و نقل و گرانی مواد اولیه تولیدات، مهمترین مشکل محسوب می شود.

در همین خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه ملایر مهمترین مرکز تولید مبل و منبت در کشور است، با بیان اهمیت و حمایت از صنایع دستی شهرستان به ویژه مبل و منبت و مروار بافی، این حرفه را در ایجاد صنعت توریست و جذب گردشگر مهم برشمرد و گفت: در این زمینه اشتغال جوانان مهمترین مزیت توجه به صنایع دستی ملایر است.

اشتغال ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش صنایع دستی در ملایر

محمد رضا بهاری همچنین از اشتغال ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش صنایع دستی در ملایر خبر داد و افزود: این تعداد افراد دارای کارت شناسایی هستند و با مجوز اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فعالیت دارند.

وی بیان داشت: از این تعداد دو هزار نفر زیر پوشش بیمه بوده و در صدد هستیم اولین اولویت کار را در این اداره بیمه افراد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هنر صنایع دستی یکی از پر سودترین مشاغل است زیرا به مواد اولیه وارداتی از خارج نیازی ندارد، گفت:  همه مواد اولیه صنایع دستی در داخل کشور بوده که باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

بهاری خواستار حمایت بیشتر مسئولان از صنایع دستی شهرستان ملایر شد و افزود: صنایع دستی شهرستان به رغم داشتن قدمتی درخشان با مشکلات مواجه است که امیدواریم با رونق گرفتن بیشتر هنر صنایع دستی در شهرستان این مشکلات رفع شود.

وی گفت: کسانی که متقاضی فعالیت در صنایع دستی هستند از وامهای خود اشتغالی بهره مند و بیمه می شوند و در این زمینه صنایع دستی شهرستان حمایتهای لازم را از این افراد دارد.

بهاری اظهار داشت: مبل و منبت ملایر علاوه بر تامین بازارهای داخل کشور به کشورهای عراق، کردستان عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ابراز داشت: در حال حاضر شهرهای اهواز، بوشهر، کرمان، تهران، تبریز و منطقه چابهار از وارد کنندگان اصلی  مبل شهرستان ملایر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار کارگاه صنایع دستی در شهرستان ملایر در رشته های مختلف فعالیت دارند، گفت: بیشتر کارگاههای صنایع دستی شهرستان مربوط به مبل و منبت است و بیش از سه هزار نفر در رشته مبل و منبت در ملایر اشتغال دارند.

کیفیت مبل ملایر در کشور حرف اول را می زند

وی در ادامه به کیفیت بالای مبل و منبت ملایر اشاره کرد و با بیان اینکه کیفیت مبل ملایر در کشور حرف اول را می زند، بیان داشت: مبل و منبت ملایر در سبکهای مختلف ساخته می شود که مشتریان با سلایق مختلف خود را دارد.

وی در ادامه از فعالیت دو شهرک صنعتی مبل و منبت در ملایر خبر داد و افزود: شهرک مبل و منبت حاجی آباد به عنوان یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی در استان است و شهرک خصوصی چوب کار زاگرس نیز در ملایر زیر نظر فنی و حرفه ای فعالیت دارد.

بهاری ابراز داشت: خیابان مطهری یا ۳۲ متری ملایر را می توان به عنوان نمایشگاه بزرگ فروش مبل این شهر محسوب کرد که بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و مغازه فروش مبل در این خیابان وجود دارد.

مسئول هیئت مدیره مبلمان شهرک صنعتی حاجی اباد و مبلمان ملایر نیز با اشاه به فعالیتهای این شهرک بیان داشت: در حال حاظر حدود ۱۰۰ کارگاه در این شهرک فعالیت دارند که از این تعداد ۶۵ کارگاه فعال، ۱۰ کارگاه آماده شروع به کار و و ۲۵ زمین نیز برای احداث کارگاه واگذار شده است.

رضا زهروند با بیان اینکه برخی کارگاهها در طول سالهای گذشته دچار رکود و مشکلات شده اند، بیان داشت: بیشترین مشکل در مبل و منبت مشکل مواد اولیه و مشکل نقدینگی است.

وی با بیان اینکه صنعت مبل و منبت در ملایر به عنوان اولین صنعت در صنایع دستی توانسته بخش زیادی از اشتغال شهرستان را به خود اختصاص دهد، افزود: علاوه بر واحدهای کارگاهی در این شهرک بسیاری از کارگاههای مبل و منبت در نقاط مختلف روستایی در این شهرستان فعالیت دارند.

زهروند با اشاره به اینکه برخی حمایتها در این بخش تنها در حد شعار باقی مانده است، گفت: برای اشتغال جوانان باید حمایتها عملی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت و تکنولوژی در کار بسیار ارزشمند و مفید است، اظهار داشت: در برخی موارد وجود دستگاههای جدید در بازار مبل و منبت باعث بیکاری برخی افراد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش در کار مبل و منبت حرف اول را می زند، افزود: آموزش درست باعث بالا رفتن کیفیت کار و در نتیجه رونق بازار این صنعت می شود.

مسئول هیئت مدیره مبلمان شهرک صنعتی حاجی آباد با اشاره به اینکه در کار مبل و منبت بیشتر افراد به دنبال در آمد زایی هستند افزود: در این راستا باید فنی و حرفه ای با آموزش عملی کیفیت کار کارآموزان را بالا ببرد تا افرادی کاربلد وارد این عرصه شوند.

وی بیان داشت: زمانی که کیفیت کار کارگران در این بخش بالا باشد دستگاه نمی تواند جایگزین کار دست شود و مشتریان بازار پسند بیشتری را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مبل و منبت صنعت دست است و به طور حتم کار دستگاه کیفیت کار دست را ندارد، گفت: این هنر باید با دستان هنرمندان این شهرستان به بازار عرضه شود.

بسیاری از محصولات تولید شده منبت ملایر به صورت خام از این شهرستان خارج می شود

زهروند با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات تولید شده منبت ملایر به صورت خام از این شهرستان خارج می شود گفت: حمایتهای بخش دولتی می تواند از خروج این سرمایه از شهرستان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه به تازگی یکی از افراد خوش ذوق در کار مبل و منبت برند سازی این صنعت را در ملایر به انجام رسانده است، اضافه کرد: این کار بسیار بزرگ دست واسطه ها را کوتاه و از کپی برداری مبل ملایر در دیگر مناطق جلوگیری کرده است.

وی همچنین بالا بودن هزینه تاسیس کارگاه را یکی دیگر از مشکلات در بخش صنعت مبل و منبت ملایر برشمرد و گفت: باید دراین زمینه وام های دولتی به کمک افراد هنرمند در این رشته بیاید.

وی گفت: تا دولت حمایتهای خود را در این زمینه نداشته باشد بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند از عهده همه هزینه ها برآید.

زهروند در ادامه گفت: حمایت از تولیدکننده و محصولات تولید شده باعث بالا رفتن کیفیت شده و در این راستا می طلبد مسئولان حمایتهای عملی خود را از خوشه مبل و منبت ملایر داشته باشند.

یکی از اعضای هیئت مدیره مبل و منبت حاجی آباد و مدیر تولید مبل مارلیک نیز گفت: در شهرک حاجی آباد ملایر فعالیت داریم و یکی از مشکلاتی که سالهاست مبل ملایر با آن مواجه شده کپی برداری از مبلمان ملایر است.

اسماعیل امینی ابراز داشت: در راستای جلوگیری از کپی برداری شهرستانها و مناطق دیگر کشور از مبل ملایر و حمایت از هنرمندان این رشته در شهرستان برای اولین بار برند سازی مبل و منبت در این شهرستان انجام شد.

 این هنرمند ملایری که خود این برند سازی را انجام داده است، بیان کرد: در این برند سازی برای سبک های مبل و منبت ملایر کد خاصی قرار دارد که این کد روی مبل حک می شود.

امینی  افزود: این کد مخصوص مبلمان ملایر بوده و جلوی کپی برداری از مبل  و منبت این شهرستان را گرفته است.

امینی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ نمونه برند سازی شده که هر نمونه کد مخصوص خود را داشته و این مبل در هر نقطه ای چه داخل و خارج از کشور مشخص است که مربوط به شهرستان ملایر است.

وی ابراز داشت: در واقع برند مبل ملایر به عنوان شناسنامه در این کار تلقی شده و از کپی برداری افراد دیگر جلوگیری کرده است.

این هنرمند ملایری با بیان اینکه مبل ملایر بیش از ۷۰ درصد از بازار مبل داخلی کشور را تامین می کند، بیان داشت: در این راستا نیاز به حمایت دولت و مسئولان در این کار داریم.

امینی در ادامه با بیان اینکه ۲۶ سال در کار مبل و منبت سابقه کار دارد، گفت: در این راستا افراد زیادی هستند که دراین کار به عنوان استاد بوده اما از نظر مالی هنوز حمایت نشده اند.

وی گفت: در سالهای اخیر مسئولان شهرستان و نمایندگان در این بخش نگاه مثبتی داشته اما هنوز برای معرفی مبل و منبت ملایر و شناخت آن در کشور راه زیادی وجود دارد.

امینی ایجاد یک نمایشگاه دائمی و عرضه محصولات را به صورت مستقیم را ضرورتی برای مبل و منبت ملایر برشمرد و بر ایجاد این نمایشگاه تاکید کرد.

وی یادآور شد: اگر نمایشگاه مبل و منبت در ملایر ایجاد شود علاوه بر حمایت مالی از هنرمندان این رشته دست واسطه ها نیز کوتاه شده و سودی که در این زمینه عاید واسطه می شود عاید هنرمندان این رشته در شهرستان  خواهد شد.

سختی کار را سازندگان مبل و منبت در شهرستان متحمل می شوند سود عاید واسطه ها می شود

امینی عنوان کرد: سختی کار را سازندگان مبل و منبت در شهرستان متحمل می شوند در حالی که سودی که باید عاید این هنرمندان شود عاید واسطه ها می شود.

وی گفت: متاسفانه مشکلی که تا کنون در بازار مبل و منبت شهرستان وجود داشته است فروش مبل ملایر به نام شهرهای دیگراز جمله تهران بوده و این زحمات هنرمندان این رشته را زیر سئوال برده و حق این هنرمندان را در شهرستان ضایع می کند.

امینی اضافه کرد: البته برند سازی انجام شده این مشکل را رفع می کند و مبل ملایر با نام کارگاه تولید کننده آن در بازار عرضه می شود.

مسئول شهرکها و نواحی صنعتی شهرستان ملایر نیز گفت: در حال  حاضر شهرک مبل و منبت حاجی آباد در ملایر  فعالترین شهرک صنعتی استان محسوب می شود.

فرشاد فرجی اظهار داشت: در این شهرک بیش از ۹۰ درصد واحدها فعال هستند و افراد زیادی در این صنعت اشتغال دارند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برخی افراد منبت کار آن را به عنوان مشکل در این شهرک مطرح می کنند متراژ بالا برای کارگاهها است.

فرجی با اشاره به اینکه طبق استانداردها و بر اساس قانون برای ساخت هر واحد تولیدی مبل و منبت در این شهرک حریم ایمنی و آتشنشانی باید رعایت شود، افزود: اگر ما بر ساخت کارگاهها با متراژ بالا تاکید داریم به خاطر ایمنی بیشتر کارگاه ها و افراد مشغول به کار و جلوگیری از خطرات احتمالی از جمله آتش سوزی در این کارگاه ها است.

وی گفت: از زمینی که در اختیار این افراد قرار می گیرد باید علاوه بر ساخت کارگاه حریم ایمنی نیز رعایت شود.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر حمایتهای خوبی از بخش مبل و منبت در ملایر صورت گرفته است، گفت: جلسات مختلفی با مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در سالهای اخیر در شهرک تشکیل شده و مشکلات شهرک مبل و منبت حاجی آباد بررسی شده است.

وی گفت:  در حال حاضر ۱۰۰ کارگاه در شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد فعالیت دارندکه بیش از ۳۰۰ نفر در آن به صورت مستقیم و بیش از یک هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال دارند.

مسئول شهرکها و نواحی صنعتی شهرستان ملایر در ادامه به شهرک خصوصی چوب کار زاگرس اشاره کرد و گفت: در این شهرک نیز همه زیر ساختها برای فعالیت آماده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مبل و منبت ملایر در مسیر خوبی قرار گرفته که نشان از آینده درخشان این هنر در شهرستان ملایر دارد.

احمد آریایی نژاد ابراز داشت: با حمایتها و پیگریهای انجام شده تاکنون اقدامات خوبی برای حمایت از مبل و منبت ملایر انجام شده و نمایندگان و مسئولان شهرستان در بازدیدها و جلساتی که داشته اند مشکلات منبت کاران ملایر را از نزدیک شنیده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از منبت کاران در محل تولید محصولات خود نمایشگاه مبل و منبت دارند، گفت: این کار باعث کوتاه شدن دست واسطه ها شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: این نمایشگاهها نوید آینده خوب و ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در ملایر خواهد بود.

آریایی نژاد اظهار داشت: صنعت و مبل و منبت در ملایر به عنوان اولین هنردستی این شهرستان است که بسیاری از جوانان ملایر در این رشته مشغول فعالیت هستند.

آریایی نژاد در پایان گفت: همت درونی افراد در پیشرفت این صنعت در شهرستان نقش مهمی را ایفا می کند.

۲۲۲۲۲۲۲۲ ۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷ ۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم