آغاز به کار دهمین همایش گردو، فرش دستباف و منبت تویسرکان

شرکت ماهون چوب قم

آغاز به کار دهمین همایش گردو، فرش دستباف و منبت تویسرکان

دهمین همایش گردو، فرش دستباف و مبل منبت تویسرکان با حضور میهمانانی از ترکیه و مدیران و مسئولان استان همدان و شهرستان تویسرکان افتتاح شد.

 

دیدارنیوز ـ شهردار نیکسار ترکیه در آئین افتتاحیه گفت: از دوستانی که باعث این پیوند شدند، تشکر می‌کنم و لازم به ذکر است که ما سال گذشته در شهر نیکسار میزبان میهمانان تویسرکانی بودیم و عاملی که باعث این ارتباط شد محصول مشترک این دو شهر یعنی همان گردو بود.
اوزدلیک اوزجان عنوان کرد: طی این دو روزی که در تویسرکان هستیم، از مناطق تاریخی و باغات گردوی این شهر دیدن کردیم و فهمیدم که مردم این شهر گردو را دوست دارند و زندگیشان با این محصول عجین شده است.
وی ادامه داد: خوشحالم که با شهری دارای مردمان متمدن، با فرهنگ و خونگرم آشنا شدم و هرآنچه در مورد این شهر و مردمانش شنیده بودیم واقعیت داشت و مسلمانان در هرجای دنیا باشند با هم برادرند و من خواهان پیوند خواهرخواندگی این دو شهر هستم و امیدوارم این پیوند همیشگی و دائمی باشد.
شهردار نیکسار در پایان گفت: امیدواریم فرهنگ این دو شهر نیز با هم عجین شود و این فستیوال نشان از این دارد که مردمان تویسرکان بسیار مشتاق هستند که فرهنگ خود را حفظ کنند و امیدواریم که ما هم بتوانیم در فستیوال برداشت گردوی شهرمان میزبان مسئولان و مردم تویسرکان باشیم.
فرماندار شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه تویسرکان شهری با ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای پیشرفت است، گفت: این شهر دارای ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو است که سالانه ۱۷۵۰۰ تن گردو از اراضی گردوی این شهر برداشت می‌شود و این امر در کشور و استان بسیار چشمگیر است به طوریکه کیفیت گردوی تویسرکان بسیار حائز اهمیت‌تر از کمیت این محصول در این شهر است.
سیدرسول حسینی اظهار کرد: تویسرکان با داشتن ۴۷۵۳ کارگاه تولید مبل و ۷۷۰۰ نفر مشغول و فعال در این صنعت به طور حتم خاستگاه صنعت مبل منبت گلریز بوده که در کشور بی نظیر است و امیدواریم مبل منبت گلریز شهرتی بین المللی پیدا کرده و بتواند به بهترین نحو در عرصه بین الملل عرض اندام کند.
وی اعلام کرد: تویسرکان مهد فرش دستباف اصیل ایرانی است که طی سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده و درصدد احیای این صنعت هستیم که خوشبختانه در حال حاضر سالیانه ۸۰۰۰ مترمربع فرش دسباف در این شهرستان بافته و عرضه می‌شود.
حسینی در ادامه بیان کرد: تویسرکان با داشتن زیرساخت‌های متعدد و متفاوت عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی جایگاه اصلی خود را نه تنها در استان که در کل کشور به دست آورده و چشم انداز بسیار خوبی در راستای رونق این شهرستان در آینده قابل پیش بینی است.
وی در پایان ابرازخرسندی کرد: امروز میزبانی میهمانانی از استان و کشور ترکیه هستیم و با صراحت می‌توان گفت که علت حضور این میهمانان ترکیه‌ای محصول مشترک این دو شهر، اما با کیفیتی بسیار متفاوت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: تویسرکان از ظرفیت‌های گردشگری اقلیمی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی بالقوه‌ای برخوردار است که باید با همکاری و تلاش این ظرفیت‌ها را به فعل تبدیل کنیم.
علی مالمیر ادامه داد: تویسرکان علاوه بر فرهنگ غنی با قدمت تاریخی و فرهنگی و بهره مندی از برکات آرمگاه پیامبر الهی، می‌تواند به عنوان هدف گردشگری قرار گیرد و امیدواریم این شهرستان از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده بهینه را ببرد.
وی با بیان اینکه تویسرکان صاحب برند و نشان جغرافیایی گردو است، ادامه داد: در حوزه گردو اقدامات متعددی انجام شده و برخی نتیجه داده و برخی در حال بهره وری هستند همچون تعیین تویسرکان به عنوان پایتخت گردو، ایجاد باغ مادری و خزانه نهال پیوندی اصلاح شده و سرشاخه کاری گردو از جمله اقداماتی هستند که در جذب گردشگر مفید واقع می‌شوند.
مالمیر در ادامه اظهار کرد: تویسرکان به علت برخورداری از باغات زیبا در دامنه‌های جنوبی الوند چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد که از بُعد گردشگری یکی از بهترین مقاصد گردشگری همین باغ شهر‌ها بوده و گردشگری مذهبی این شهر بسیار حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: همچنین محصولات منحصربفرد این شهر، چون سماق، سیر و گردو در جذب کردشگر مفید و موثر است و در کنار این جاذبه ها، ساماندهی جاده گنجنامه به تویسرکان و صنعت مبل منبت این شهر در ایجاد اشتغال بسیار مفید است و می‌تواند باعث جذب گردشگر شود.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از بخش خصوصی به عنوان بانیان اصلی برگزارکننده همایش ملی گردو در این شهرستان، گفت: حضور میهمانانی از ترکیه و نیز شهر‌های تولیدکننده گردو در کشور، این همایش را نسبت به همایش‌های دیگر متفاوت کرده است.
محمدمهدی مفتح افزود: این همایش نه تنها فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت تویسرکان در حوزه باغداری و محصول ارزشمند و با کیفت گردوی تویسرکان است بلکه با معرفی بخش‌های دیگر از جمله منبت گلریز که ثبت ملی شده و احیای فرش دستباف جلوه‌ای خاص به خود گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه از هر فرصتی باید برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان استفاده کرد، ادامه داد: بی تردید برگزاری چنین همایش‌هایی در این راه موثر است و البته لازمه آن توجه به زیرساخت‌هایی همچون توسعه راه‌ها است.
مفتح از دوبانده شدن بخش مهمی از دو محور ورودی تویسرکان به عنوان توجه به توسعه راه‌ها یاد کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر در حوزه پیشرفت در محور‌های مواصلاتی این شهرستان اقدامات در خور توجهی انجام شده است.

منبع نوشته: https://didarnews.ir/fa/news/35520/آغاز-به-کار-دهمین-همایش-گردو-فرش-دستباف-و-منبت-تویسرکان

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم