آموزش ساخت سنباده پره ای برای سنباده کاری منبت

شرکت ماهون چوب قم

آموزش ساخت سنباده پره ای برای سنباده کاری منبت

سنباده پره ای :

 

 

 

امروزه در همه صنایع سرعت بالا، بازدهی بیشتری را در بر خواهد داشت. و به‌کارگیری از ابزارآلات به‌جای نیروی انسانی بسیاری از کارها را آسان‌تر پیش برده است. در مبحث رنگ‌کاری صنایع چوب این مسئله هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

از اصلی ترین مسائل رنگ‌کاری بحث سنباده زنی و زیر کار در آوردن است که با توجه به کمبود نیروی کار این مقوله باعث بحرانی شده است که در این مطلب آموزشی با تهیه یک وسیله بسیار ساده از هدر رفت زمان، انرژی و هزینه بالاتر جلوگیری خواهیم کرد.

برای سنباده زنی یک سطح منبت شده به ابعاد یک متر در یک متر حداقل زمان مورد نیاز تا رسیدن به یک زیر کار مطلوب حدود ۸ ساعت کار مداوم هست اما با استفاده از یک سنباده پره ای شما قادرید همین کار را به‌تنهایی و باکیفیت چند برابر در نیم ساعت انجام دهید.

 

 

 

لوازم مورد نیاز:

پیچ: ۷ یا ۱۰ یک عدد

سنباده: ۱۰۰ یا ۱۲۰، هفتاد سانتی متر

واشر: ۲ عدد

سیم چین یا انبر آرماتور بندی

 

 

 

 

برای شروع باید سنباده‌ها را با استفاده از سیم چین به‌اندازه های دلخواه برش دهید. وقتی به رنگ فروشی یا ابزار یراق مراجعه می‌کنید، سنباده‌هایی به‌صورت متری موجود است که عرض آن‌ها حدود ۱۵ سانتی متر می‌باشد. با استفاده از سیم چین به فاصله ۲ یا ۳ سانتی متر، سنباده را برش دهید. نکته اینکه اگر طول و عرض سنباده‌ها باهم یکی نبود مسئله خاصی نیست و احتیاج به‌دقت بالا ندارد.

 

 

 

سپس سنباده‌ها را از وسط تا کرده، به‌وسیله گاز انبر یا سیم‌چین یک برش به شکل هشت در آن ایجاد کنید سوراخ ایجاد شده به‌اندازه‌ای باشد که سنباده‌ها از پیچ عبور کند.

 

 

 

برش به شکل ۸

 

 

 

 

 

 

 

سپس پیچ را وارونه نگه داشته یک عدد واشر بگذارید تعداد ۱۱ عدد از سنباده‌ها را به نحوی که روی سنباده به‌طرف واشر باشد بچینید و بافاصله‌ای که در عکس می‌بینید، قرار دهید.

 

 

 

 

 

وقتی کارتان تمام شد شکل یک خورشید را داشته باشید

 

 

 

 

 

حالا ۱۱ عدد سنباده بعدی را از پشت به نحوی که روی سنباده طرف صورتتان باشد به ترتیب قبل بچینید و در پایان واشر دوم را قرار دهید و مهره را کاملاً محکم کنید.

 

 

 

سنباده پره‌ای را به دریل بسته و قبل از شروع بر روی کار اصلی آن را بر روی یک تکه چوب خراب بگیرید تا حالت نو بودن و تیزی آن برطرف شود.

 

 

 

کمی که کار کرد مانند گل از هم باز می‌شود.

 

 

 

دقت کنید که اگر مورد مصرف پره‌ای بر روی چوب روسی بود، سنباده پره ای را فرسوده کنید تا چوب روسی حالت سند بلاست پیدا نکند.

 

 

 

و در صورت مصرف بر روی چوب‌های جنگلی مانند گردو، راش، چنار، ون، ممرز و غیره احتیاج به فرسوده کردن ندارد.

 

 

 

 

 

دقت داشته باشید که جهت چرخش پره‌ای بر روی دریل حتماً  باید به سمت راست باشد پیچ و مهره را کاملاً محکم کنید تا در حین کار باز نشود و در ابتدا با سرعت کم کار را آغاز کرده و کم‌کم سرعت رو بیشتر کنید تا سنباده پره ای حالت بگیره هنگام به‌کارگیری سنباده پره ای حتماً از ماسک و عینک استفاده کنید تا به چشم و دستگاه تنفسی شما آسیب نرسد.

 

 

 

نکته های پایانی:

*در نظر داشته باشید که هرچه از سنباده با شماره بالاتر استفاده کنید ، کارتان ظریف تر سنباده کاری می شود. اما زمان بیشتری باید برای سنباده کاری استفاده کنید.

*هرقدر سنباده پره ای بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، نرم تر خواهد شد.

*از سنباده های قدیمی برای این کار می توانید استفاده کنید.

*انداز سنباده ها اگر کمی متفاوت بود، اشکالی ندارد.

*با ۵۰۰۰ تومان سنباده، حداق ۵۰ هزار تومان هزینه کمتری متحمل خواهید شد.

*دریل را حتما بادگیری کنید.

امیدواریم از این آموزش لذت ببرید.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/آموزش-ساخت-سنباده-پره-ای/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم