مبلمان اداری برای معلولین جسمی

شرکت ماهون چوب قم

افرادی که از ویلچر استفاده می کنند دلایل فراوانی برای این کار دارند که مرسوم ترین آنها آسیب نخاع می باشد. دیگر دلایل استفاده از ویلچر خستگی ناشی از سفت شدن بافتهای نرم، ضعیف شدن عضلات در طول زمان، اسپاسم اندام تحتانی در نتیجه فلج مغزی و از دست دادن یکی از اندام به دلیل قطع عضو. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند با توجه به محدودیتهایی که دارند، با موانعی در محل کار خود روبرو می شوند. برخی از امکانات رفاهی برای افرادی که نمی توانند به راحتی پشت میز موجود کار کنند، می تواند یک میز با قابلیت تنظیم ارتفاع باشد. سیستم بایگانی قابل دسترسی یا قرار دادن وسایل ضروری در طبقاتی که دسترسی آن برای این دسته از افراد راحت باشد، از دیگر امکانات رفاهی می باشد. طراحی ساختار ترکیبی و مرتبط با اصول ایمنی، به عنوان یک نیاز به مبلمان اداری افزوده شده و به عنوان بخشی از تحول در این صنعت به طور مداوم بروز می شود.

از آغاز قرن حاضر، آگاهی جامعه نسبت به استخدام افراد ناتوان جسمی افزایش یافته و تبدیل به یک واقعیت شده است. با توجه به این واقعیت، نیاز به انطباق شرایط محیط های کاری با افرادی که ناتوانی جسمی دارند رو به افزایش است. در اغلب موارد، این تطبیق فضاهای کاری به صورت موقت و بر اساس طرح متداول مبلمان اداری انجام می گیرد به شکلی که برخی از محدودیتهای ابعادی و حرکتی این افراد هنوز اصلاح نشده است. بنابراین، اعتقاد بر این است که طراحی مبلمان ویژه که منطبق بر نیازهای واقعی این کاربران است امری مطلوب و مورد نیاز است.

در این بخش ابتدا ریسک های ارگونومیک که در کار دفتری و پس از آن متوجه استفاده کنندگان از ویلچر می شود را بررسی میکنیم. معیارهای انطباق و یا دست یابی نهایی به یک پست، مطابق با نیازهای این کاربران به شرح ذیل است:

– محدودیت آزادی عمل در سطوح شیب دار

– محدودیت آزادی عمل در سطوح عمودی

– تحرک جانبی کاربر (موانع)

– حرکت رو به جلو کاربر (موانع)

– وجود حالتهای غیر موثر

رایج ترین عدم هماهنگی بین وظایف و مهارتها عمدتاً به جنبه های زیر مربوط است:

– فیزیکی

– بُعدی (دامنه و شکاف)

– حسی

یکی از نکات اصلی هر پروسه طراحی، تعیین مشخصات طرح می باشد؛ واین موضوع زمانی انجام می شود که نیازمندی های نهایی محصول مشخص شده باشد. به منظور مشخص شدن پارامترهای طراحی درباره موضوع مورد مطالعه، برخی مسائل اولیه در نظر گرفته خواهد شد. از قبیل:

– اطلاعات پیکر شناسی کاربران ویلچر

– سایز ویلچر

– محدودیت در تحرک و دامنه آن

اطلاعات پیکر شناسی

طراحی می تواند تحت تاثیر دو نوع مختلف ابعاد بدن انسان قرار گیرد:

– ابعاد استاتیک، اندازه گیری سر، تنه و اندام ها در موقعیت های استاندارد.

– ابعاد داینامیک، که اندازه های گرفته شده در موقعیت کاری و در حین حرکت هستند.

اهمیت واقعی ویلچر مربوط به محدودیتهای حرکتی است که ممکن است کاربر از آن رنج ببرد؛ همچنین به محدودیت رِنج حرکتی، حالات ناراحت و عملکرد غیر موثر شغلی نیز مربوط می شود. برای فراهم کردن یک معبر طولی صحیح، لازم است که عرض بین دو مانعی که فرد استفاده کننده از ویلچر باید از بین آنها رد شود، ۸۱ یا ۹۱ سانتیمتر باشد. به شرطی که عرض ویلچر بیش از ۶۱ سانتیمتر نباشد تا مشکلی برای حرکت چرخها بوسیله دستان کاربر پیش نیاید. مینیمم قطر جهت چرخش ویلچر ۱۵۳ سانتیمتر می باشد.

مسائل مربوط به دامنه حرکتی، ترکیبی از ویژگیهای خودرو و کاربران می باشد. محدودیتها، طراحی شلف و طبقات بایگانی را مشروط خواهد کرد.

طراحی

هدف اصلی از این مرحله این است که کار را با توجه به مشخصات معین شده انجام دهیم. شغل های کنونی تمایل به کاهش حجم کلی کار و ادغام هرتعداد آیتم کاری در خود را دارند تا از این طریق انجام کارهای مختلف برای کارمندان را ساده تر کنند.

ساختار مبلمان باید به ساده ترین شکل ممکن و با کمترین حجم باشد تا فضای کافی برای حرکت آزادانه کاربر را فراهم کند. این منظر آخر، مهمترین نیز هست به طوری که فضای آزاد حرکتی به یک اولویت تبدیل می شود.

شبیه سازی هایی در شرایط مختلف انجام شده که یکی از آنها به ۹۵ درصد کاربران جواب داده است.

فاصله (متر)

۱٫۴

سر تا زمین

۰٫۷۴

آرنج تا زمین

۰٫۶۸

زانو تا زمین

۰٫۷۵

ارتفاع میز

بررسی سازگاری محیط کار با کاربران ویلچر نتایج بسیار رضایت بخشی داشته، اگر چه مواردی وجود دارد که می تواند بهبود پیدا کرده یا حداقل مد نظر قرا گیرد.

 

Wheel Chair 01
مبلمان اداری معلولین

 

منبع نوشته: http://philpa.co

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم