آموزش رنگ آمیزی روی چوب

شرکت ماهون چوب قم

با توجه به نامحدود بودن سلایق در هنر نقاشی و سبک های مختلف در اجرای این هنر زیبا امکان ارائه تمامی مطالب در این زمینه وجود ندارد و ما فقط به بخشی کوچک و ابتدایی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
.
لوازم مورد نیاز برای انجام رنگ آمیزی:
رنگ نیم پلی استر مات یا براق
خشک کن نیم پلی استر
شاپان قهوه ای
سنباده ۱۲۰ و پوستاب
بنتزین
سیلر
کیلر
قلم نقاشی یا پیستوله
.
در ابتدا باید سطح چوب را به خوبی سنباده کاری کنید تا پرز ها و پستی و بلندی های چوب کاملا برطرف گردد و سطح کاملا یکدست گردد.البته بسته به نوع چوب و نوع کار، دقت در سنباده کار متفاوت می باشد و انتخاب شماره (درجه زبری) سنباده باید بر حسب احتیاج و نوع چوب در نظر گرفته شود تا هیچ خط و خشی از عملیات سنباده کاری باقی نماند.
مرحله ی بعدی رنگ آستر چوب می باشد (شاپان).اگر تمایل داشتید از رنگ خود چوب (خودرنگ)به عنوان رنگ نهایی بهره بگیرید ، نیازی به استفاده از آستر یا شاپان نمی باشد اما ما فرض را بر این می گیریم که شما دوست دارید رنگ چوب را بر اساس سلیقه خودتان تغییر دهید.برای این کار شاپان را با بنزین مخلوط کنید( به عنوان مثال ۱۰۰ گرم شاپان را با یک لیتر بنزین)
شما باید آنقدر تناسب بین بنزین و شاپان را تغییر دهید تا رنگ مورد علاقه تان را به دست آورید.هرچه شاپان بیشتری را با بنزین مخلوط کنید رنگ تیره تری به دست می آید.رنگ شاپان بر دو نوع است (قوه ای و سیاه)از ترکیب این دو رنگ می توانید رنگ قهوه ای تیره تری ایجاد کنید.
نکته ای که برای ترکیب رنگ ها وجود دارد و به عنوان ترفندی بین نقاش ها کاربرد دارد این است که با ترکیب رنگ های روغنی با شاپان ، رنگ های متنوع تری را پدید آورید.به عنوان مثال با ترکیب رنگ روغنی قرمز با شاپان قهوه ای رنگ فندقی به دست می آید و با کم و زیاد نمودن رنگ قرمز ، درجه قرمزی آن را تغییر می دهید.
در نظر داشته باشید که همیشه از مقدار رنگ کم شروع کنید تا رنگ مورد نظرتان را به دست آورید.شاپان به دست آمده و نهایی را می توانید با قلم نقاشی ، یا پارچه تنظیف استفاده کنید که معمولا پارچه تنظیف از استفاده بیشتری برخوردار است. با برش پارچه در اندازه ۲۰ *۲۰ می توانید سطح چوبتان را شاپان بزنید.
نکته:
رنگی که در ثانیه های ابتدایی بر روی چوب نقش می بندد همان رنگ نهایی است که پس از پاشیدن نیم پلی استر خواهید داشت.
.
مرحله ی بعدی برای رنگ آمیزی سیلر کاری است که پس از خشک شدن آستری صورت انجام می شود.
تناسب بین تینر و سیلر معمولا بر روی قوطی سیلر درج شده است و با رعایت آن می توانید نسبت دقیق را به دست آورید و از محلولی استاندارد استفاده کنید. برای پاشیدن سیلر هم میتوانید از قلم رنگ آمیزی یا پیستوله استفاده کنید.اگر در پاشیدن سیلر دقت نکنید و مایع سیلر در یک نقطه بیش از حد جمع شود موجب ایجاد بخار بر روی سطح چوب می گردد که با سنباده کاری این بخار و مایع پاک می شود.اما بهتر است این وضعیت صورت نپذیرد.
پس از اتمام سیلر کاری صبر کنید تا سیلر به خوبی خشک شود که سرعت خشک شدن بستگی به شرایط جوی و دمای هوا دارد.
نکته:هیچگاه سعی نکنید سیلر را با نور آفتاب و یا به وسیله ی گرمای مستقیم خشک کنید
برخی از استاد کاران نقاشی برای افزایش کیفیت ، دو بار عملیات سیلر کاری و سنباده نرم را تکرار می کنند تا پرز های اضافی برداشته شود و تثبیت رنگ به خوبی صورت پذیرد.اگر سطح کار نیاز به بتونه کاری دارد پس از سیلر پاشی و قبل از سنباده کاری این کار را انجام دهید و درزها و سوراخ ها را بتونه گیری کنید.صبر کنید تا بتونه به خوبی خشک شود و پس از آن شروع به سنباده کاری کنید.
نکته:معمولا برای سنباده کاری سیلر و بتونه از سنباده بسیار نرم یا پوستاب استفاده می شود.گاهی اوقات هم می توان از پشت ورق سنباده برای این کار بهره برد.
.
مرحله بعدی کیلرپاشی می باشد که نسبت و تناسب آن هم بر روی قوطی ذکر شده است و نحوه پاشیدن کیلر هم مانند سیلر است.کیلر به کار قوام می بخشد و رنگی طبیعی تری خواهید داشت همچنین از جذب رنگ نهایی به چوب جلوگیری می کند.
مرحله نهایی:
پس از کیلر پاشی و خشک شدن آن باید عملیات نیم پلی استر پاشی را آغاز نمایید.در هنگام پاشیدن نیم پلی استر و کیلر محیط کارتان را کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار نگه دارید تا بر روسطح کار هیچ گرد و خاکی ننشیند و کارتان ارزش و زیبایی خود را از دست ندهد.
قبل از رنگ کاری محیطی مناسب برای قرار دادن کار رنگ شده در نظر بگیرید که تا دو ساعت کاملا تمیز باقی بماند.تناسب بین نیم پلی استر و تینر هم می توانید از اطلاعات درج شده بر روی قوطی رنگ به دست بیاورید.
برای تثبیت نیم پلی استر و خشک شدن سریع آن باید از خشک کن نیم پلی استر استفاده کنید.معمولا این مواد افزودنی در داخل ظروف کوچکی از طرف فروشنده رنگ به شماتحویل می گردد.
تناسب خشک کن هم حدود ۵ درصد از کل نیم پلی استر است.مثلا برای یک پیستوله رنگ حدود یک درپوش قوطی خشک کن ، مواد نیاز دارید.شما می توانید بر حسب سلیقه تان مات یا براق بودن نیم پلی استر را تعیین کنید.

منبع:http://www.woodkala.com/

مطالب مرتبط

2 نظر

    1. ایران چوب

      مهدی عزیز سلام
      متأسفانه کل اطلاعاتی که ما داریم همین بود. اگه شما تونستید به نتیجه برسید حتما ما رو هم در جریان بذارید.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم