قلب چوبی جادویی، هدیه ای زیبا

شرکت ماهون چوب قم

۴۶ceb-2

 

می خواهید هدیه بدید؟ کار و ساخت با چوب رو دوست دارید؟ از خرید جواهرات صنعتی خوشتون نمی آد؟ می خواهید یک چیز شخصی و خاص هدیه بدید؟ درست اومدید! دراین یومیک به شما یاد میدم که چجوری یک گردن آویز بسازید که در نگاه اول یک تکه چوبه، ولی براحتی به یک قلب زیبا تبدیل میشه، قلبی جادویی! این گردن آویز رو می تونید به کسی که دوستش دارید هدیه بدید. و اون هم می پرسه که خوب این تکه چوب رو باید چی کارکنم؟! شما هم در یک چشم بهم زدن اون رو به شکل قلب در می آرید و به اون رو بهش بر می گردونید. چیزهایی که نیاز دارید: تخته چوب با عرض ۸ در ۸ سانتیمتر (برای راحتی کار بزرگ درنظر گرفتم، شما می تونید کمتر هم درنظر بگیرد ولی نه کمتر از ۵ سانتی متر) ، ابزار کار نجاری (!) و کلی هم صبر و حوصله!

a77e2-5

 

 

برش تخته چوب

اولین چیزی که لازمه بگم اینه که برای اینکه نتیجه کار خوب دربیاد، باید خیلی دقیق کار رو جلو ببرید و ریزه کاری ها رو دقت کنید. یک سمت تخته چوب رو سمباده بزنید تا سطحش صاف بشه. بعد دو تا تکه ۸ سانتی متری برش بزنید.
dea74-10 (1)

 

چسب زدن دو تکه چوب

مرکز چوب ها در وجه ۸ سانتی متری رو در سطحی که قبلا سمباده زدید و صاف شده رو پیدا کنید و علامت بزنید. با مته قطر ۳ میلیمتری، به عمق ۲٫۵ سانتی متر مرکز هر کدام از تخته ها رو سوراخ کنید. حالا نوک مته رو دربیارید و داخل یکی از سوراخ ها قرار بدید. مانند شکل، گوشه های تخته دیگر رو چسب چوب بریزید (قت کنید که فقط گوشه ها بریزید و نزدیک مرکز چسب نزنید). حالا دو تا تخته رو روی هم بذارید ، طوری که نوک مته داخل هر دو سوراخ قرار بگیره و فقط هم گوشه های دو تخته توسط چسب بهم چسبیده شده باشند. با گیره ببندید و اجازه بدید که کاملا خشک بشه (بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت).
۴c36a-16

برداشتن چوب های اضافی

در این مرحله و مرحله بعد، چوب های اضافه دو کار رو بر می داریم. حالا گیره و باز کنید. مطابق شکل مرکز هر دو تخته چوب رو پیدا کنید (مرکز سطوح۸ در ۸ سانتیمتری). مرکز دو چوب رو توسط یک خط بهم وصل کنید. این خطف خط تقارن و محوری گردن آویز خواهد بود. دو خط موازی بالا و پایین این خط بکشید. این فاصله حدود ضخامت گردن آویز خواهد بود (من حدود ۳ سانتیمتر در نظر گرفتم). با اره دستی برش بزنید، چون احتمالا اره برقی جواب ضخامت کار رو نمی ده.ب ا سمباده برقی سطح کار رو صاف کنید و پله ها رو حذف کنید. دقت کنید که ضخامت در تمام طول قطعه یکسان باشه (برای من حدود ۲٫۵ سانتیمتر بود).
۱eeb4-26

برداشتن چوب های اضافی – ادامه

وسط طول چوب رو علامت بزنید. محور چرخش باید دقیقا زیر این خط باشه. باتوجه به اینکه گوشه ها رو چسب زده بودیم، دو تکه چوب همچنان بهم چسبیدند. ۲ سانتی متر از هرطرف علامت مرکز رو یک علامت دیگه بزنید. یک خط کش یا تخته چوب یا ورق آلومینیومی به قطر ۲٫۵ سانتی متر بردارید و بصورت قطری رو چوب بذارید طوری که روی دو نقطه ای که با فاصله ۴ سانتی متری کشیدید، قرار بگیره. با فاصله یکسان از مرکز، دو انتهای کار رو مشخص کنید و یک کمان در هر سمت بکشید. این کمان، همان دو خمیدگی قسمت بالای هر قلب رو میسازه. مابقی چوب ها رو برش بزنید. حتما ابتدا دو سمتی که کمان داره رو برش بزنید. و سپس دو سمت دیگه رو. حالا دیگه دو تکه می تونند از هم جدا بشن، چون دیگه چسبی بینشون نیست. اونها رو جدا کنید و بچرخونید. عالیه، نه؟! حالا فقط مونده پرداخت نهایی تکه چوب ها.
۷ca62-37

بخش مکانیکی!

در این مرحله باید دو تکه چوب رو نسبت بهم ثابت کنیم. یک پیچ فولادی بردارید و گل پیچ اون رو با سوهان کوچکتر کنید. من برای این کار پیچ رو به مته بستم و مته رو روشن کردم و سوهان رو به اون میزدم تا کوچک بشه. سوراخ های روی دو قسمت رو متناسب با قطر پیچ تغییر بدید. سپس یکی از تکه ها در قسمت بیرونی و تکه دیگری در قسمت داخلی مقداری قطر سوراخ رو بیشتر کنید تا یک سمت گل پیچ و سمت دیگه به اندازه مهره بتونه داخل بشه. دقت کنید که این قسمت رو عمیق سوراخ نکنید (حدود ۵ میلیمتر برای قسمت بیرونی و حدود ۲ میلیمتر برای قسمت داخلی که فضای مهره قرا بگیره) البته ما از مهره استفاده نمی کنیم. در ادمه توضیح می دم. حالا پیچ رو در جای خودش قرار بدید تا سمباده زنی رو شروع کنیم!
bf3ca-48

سمباده زنی مجدد

در این مرحله باید گردن آویز رو سمباده بزنیم تا شکل نهایی مورد نظرمون رو در بیاریم. ابتدا دو قسمت خمیده رو سمباده بزنید. تا اندازه ای که می خواهید ضخامت داشته باشه، باید سمباده بزنید (من حدود ۱ سانتی متر در نظر گرفتم). این مرحله یکمی خسته کننده ست! سمباده زنی، چک کردن تمام سطوح و چرخش مناسب قلب و حالت اون. همه رو باید در نظر بگیرید تا به شکل نهایی برسید.
۶۲۸f1-60

اتصال دائمی دو تکه قلب

حالا نوبت قرار دادن دائمی پیچ در محل خودش میرسه. اولش سطح کار رو تمیز کنید و مطمئن بشید که همه چیز خوب و درست کار میکنه. یک مقدار چسب فوری قطره ای درون سوراخ داخلی که برای مهره در نظر گرفته بودیم بریزید. یک قطره هم روغن روی تکه چوب دیگه و در سمتی که پیچ داخل میشه بریزید. حالا دو تکه رو کنار هم قرار بدید و پیچ رو در محل خودش بذارید و اجاز بدید که پیچ داخل هر دو تکه چوب بشه. پیچ رو طوری تنظیم کنید که دو تکه چوب بهم چسبیده باشند و فاصله ای بین اونها نباشه، ولی در عین حال خیلی سفت نباشه که امکان چرخش اون بعدا وجود داشته باشه. حالا اجازه بدید که چسب خشک بشه.
۹۲۹۴۱-۶۵

جراحی قلب!

مقداری بتونه یا خمیر چوب داخل سوراخ پشت گل پیچ قرار بدید. دقت کنید که رنگ خمیر مثل رنگ چوب باشه تا معلوم نشه (من این قسمت رو زیاد دقت نکردم و از نتیجه این قسمت راضی نبودم). اجازه بدید که خشک بشه. بعد از خشک شدن، روی کار رو مجددا سمباده نرم بزنید تا سطح کار صیقلی و صاف بشه. در انتها هم باید روی کار رو با رنگ رویه پوشش بدیم تا جلا پیدا کنه. من از روغن طبیعی برای روکش چوب استفاده کردم، شما می تونید از روغن جلا یا پلی استر هم استفاده کنید.
 ۱۱b03-71

هدیه بدید و لذت ببرید

هرچند که اصلا سخت نبود، ولی این یکی از خسته کننده ترین پروژه های من بود، چون خیلی نیاز به دقت و توجه داشت. ولی من کاملا از نتیجه اون راضی بودم و در نهایت بسیار لذت بخش بود. درحقیقت من هیچ وقت از این به عنوان آویز استفاده نکردم، چون حیفم می اومد که روی اون سوراخ کنم. بنابراین، به همین صورت این رو به همسرم هدیه دادم. امیدوارم که از ساخت این قلب جادویی لذت برده باشید. شادکننده باشید . . .
منبع:http://umake.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم